Vyučující
|
-
Strašil Radek, MUDr.
-
Petřek Martin, prof. MUDr. CSc.
-
Navrátilová Zdenka, doc. Mgr. Ph.D.
-
Petřková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Sikorová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pathophysiology of the central nervous system. Disorders of consciousness. Pathophysioloy of the respiratory system. Blood gasses. Acute respiratory disturbances. Pulmonary embolism. Pulmonary oedema. RDSs. Pathophysiology of kidney. End-stage renal disease. Kidney failure. Nephritic and nephrotic syndromes. Water and salt disturbances. Diabetes mellitus. Acid-base disorders. Acute pancreatitis. Ileus. Liver failure. Liver encephalopathy. Ascites. Easter holliday. Malnutrition. Energetic bilance. Enteral and parenteral nutrition. Obesity. Diet as the major life style factor. Stress. Eustress. Distress. General adaptation syndrome. Intracrinology and disorders of endocrine system. Disturbances of hormonal regulation of the ion bilance. Pseudohyperaldosteronism. Hypersensitivity reactions. Autoimmune diseases. Pathophysiology of cancer. Free theme. The students are encouraged to specify the theme.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Studenti během výuky studují společné principy patogeneze nejdůležitějších onemocnění dýchacího, kardiovaskulárního, endokrinního systému a ledvin, které jsou poskytovány s výkladem typických klinických případových studií. Student se naučí analyzovat roli různých rizikových faktorů v patogenezi aterosklerózy, arteriální hypertenze, bronchiálního astmatu, CHOPN, diabetes mellitus, selhání ledvin a dalších důležitých klinických stavů, porovnáním běžných a odlišných cest v jejich patogenezi. Etiologie, patogeneze a klinické projevy život ohrožujících stavů (šok, kóma, selhání srdce/ dýchání/ ledvin) jsou vysvětleny společně s hlavními principy diagnostiky, léčby a profylaxe onemocnění. Studenti se učí zvážit komplexní vztahy mezi příčinami, dynamikou a vývojem onemocnění a vnímat integrační podstatu medicíny.
The students are able to evaluate the complex history and laboratory and clinical data that are required to establish the diagnosis, plan therapy, and/or set preventive measures. The students understand the principles of experimental and clinical research. The students are endowed with the multifaceted theoretical background for subsequent clinical studies as well as evidence-based medicinal practice.
|
Předpoklady
|
Completion of courses "BIochemistry", "Physiology","Normal Anatomy II" and "Histology and Embryology II".
PFY/VAA11 a zároveň FYZ/VAB12 a zároveň LCH/VAA20 a zároveň CJA/VAB42 a zároveň HIE/VAA12
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Podmínky pro udělení zápočtu jsou následující: 1) V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 6 vyučovacích hodin (rozumí se tím 1 celé a 0,5 cvičení). Pro náhrady je vyhrazen 15. výukový týden. 2) Zápočet bude udělen po úspěšném zodpovězení 2/3 otázek zápočtového testu na počítači v 15. výukovém týdnu. K přihlášení k zápočtovému testu, příp. k jeho opravám, slouží STAG. 3) Průběžné testy i zápočtový test obsahují otázky z teoretické i praktické části výuky; součástí zkoušky je diskuze patofyziologických mechanismů na základě výuky na simulátoru, případně diskuze zjednodušených klinických případů. 4) Při eventuálním neúspěchu u zápočtového testu jsou možné dva opravné testy. Pokud by student stále nedosáhl limitu, ústav zváží možnost ústní opravy za přítomnosti dvou vyučujících. 5) Nepřipravenost studenta, tj. zjištění základních neznalostí z látky probrané na dřívějším praktiku a také bazálních neznalostí z předcházejících oborů, zejména fyziologie, biochemie aj. může být důvodem k vyloučení z praktika.
|
Doporučená literatura
|
-
Tvorba a ověření e-learningového prostředí pro integraci výuky preklinických a klinických předmětů na LF a FZV UP Olomouc.
-
McCance K. L., Huether S. E. (2018). Pathophysiology.
-
Sheila Grossman, Carol Mattson Porth. (2014). Porth's Pathophysiology: Concepts of Altered Health States.
-
Silbernagl, S., Lang, F., Gay, R., & Rothenburger, A. (2016). Color atlas of pathophysiology.
|