Vyučující
|
-
Strašil Radek, MUDr.
-
Petřek Martin, prof. MUDr. CSc.
-
Navrátilová Zdenka, doc. Mgr. Ph.D.
-
Petřková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Sikorová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Introduction to the circulation. Decreased peripheral resistance. Hyperkinetic circulation. Elevated peripheral resistance. Hypertension. ECG. Basic principles. Coronary heart disease. Acute coronary syndrome. Acute and chronic heart failure. Acute circulatory failure. Circulatory shock. Stress. MODS. SIRS. Inflammation. Acute phase reaction. Haemostasis. Trombophilia. Thrombosis. Embolism. DIC. Free theme. The students are encouraged to specify the theme.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Během studia studenti získávají znalosti o příčinách patologických stavů, molekulárních, buněčných, orgánových a systémových mechanismech patogeneze hlavních léčebných syndromů, příznaků a onemocnění. Studenti studují základní klinickou terminologii, roli genetických a environmentálních faktorů při vývoji onemocnění a obecné mechanismy vývoje onemocnění. Výuka začíná studiem typických patologických procesů: poškození buněk, zánět, horečka, poruchy bilance výživy makro- a mikroelementů, vodní a acidobazická rovnováha. Později studenti získávají znalosti o typických poruchách v krevním systému a hemostáze, patofyziologii trávicího systému a hlavních neurologických poruchách.
The students are able to evaluate the complex history and laboratory and clinical data that are required to establish the diagnosis, plan therapy, and/or set preventive measures. The students understand the principles of experimental and clinical research. The students are endowed with the multifaceted theoretical background for subsequent clinical studies as well as evidence-based medicinal practice.
|
Předpoklady
|
Completion of courses "BIochemistry", "Physiology","Normal Anatomy II" and "Histology and Embryology II".
HIE/VAA12 a zároveň FYZ/VAB12 a zároveň LCH/VAA20 a zároveň NAN/VAB13 a zároveň CJA/VAB42
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Esej
Podmínky pro udělení zápočtu jsou následující: 1) V souladu se směrnicí LF UP: LF-B-18/14 (omluva 10% výuky) Ústav stanovuje následující limit bez omluvy: 4,5 vyučovacích hodin (rozumí se tím 1 celé a 0,5 cvičení). Pro náhrady je vyhrazen 15. výukový týden. 2) Zápočet bude udělen po úspěšném zodpovězení 2/3 otázek zápočtového testu na počítači v 15. výukovém týdnu. K přihlášení k zápočtovému testu, příp. k jeho opravám, slouží STAG. 3) Průběžné testy i zápočtový test obsahují otázky z teoretické i praktické části výuky, včetně diskuze patofyziologických mechanismů na základě výuky na simulátoru, případně diskuze zjednodušených klinických případů. 4) Při eventuálním neúspěchu u zápočtového testu jsou možné dva opravné testy. Pokud by student stále nedosáhl limitu, ústav zváží možnost ústní opravy za přítomnosti dvou vyučujících. 5) Nepřipravenost studenta, tj. zjištění základních neznalostí z látky probrané na dřívějším praktiku a také bazálních neznalostí z předcházejících oborů, zejména fyziologie, biochemie aj. může být důvodem k vyloučení z praktika.
|
Doporučená literatura
|
-
http://pfyziol.upol.cz.
-
McCance, K.L., Huether, S.E. (2018). Pathophysiology.
-
Sheila Grossman, Carol Mattson Porth. (2014). Porth's Pathophysiology: Concepts of Altered Health States.
-
Silbernagl, S., Lang, F., Gay, R., & Rothenburger, A. (2016). Color Atlas of Pathophysiology.
|