Vyučující
|
-
Rechtik Zdeněk, Mgr. Ph.D.
-
Miklánková Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Didaktický proces ve ZdTV Didaktické zásady a metody ve ZdTV. 2. Pohybová aktivita a druhy pohybů ve ZdTV (složky a fáze pohybu, vyrovnávací cvičení, základní výchozí polohy). Organizační formy ZdTV (vyučovací jednotka, domácí cvičení, jiné formy). 3. Držení těla (definice, vymezení pojmu, biomechanické hledisko, společné hlavní znaky správného držení těla, zásady správného držení těla, význam správného držení těla). Nesprávné držení těla (období nejčastějšího vzniku vad, vnitřní a vnější příčiny). 4. Hodnocení držení těla (metoda Kleina-Thomase, Bankroftové, Mathiase, Jaroše a Lomíčka), testy minimální svalové zdatnosti. 5. Posturální stereotyp (neurofyziologická podstata držení těla). Svaly posturální a fázické. 6. Svalová nerovnováha. (celková charakteristika příčiny a důsledky svalových dysbalancí). 7. Svalové dysbalance v oblasti pánve a dolní části trupu, v oblasti horní části trupu, krku a hlavy a v oblasti dolních končetin a jejich nosných kloubů. 8. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. Zvětšená hrudní kyfóza. Zvětšená bederní lordóza. 9. Plochá záda. Skoliotické držení těla. Vbočené a vybočené kolenní klouby a ploché nohy. 10. Oslabení z otylosti (podstata otylosti, vznik obezity, příčiny a důsledky, cvičení otylých). 11. Oslabení dýchacího aparátu (vznik a příčiny oslabení dýchacího systému, vhodná a nevhodná cvičení). 12. Oslabení oběhového aparátu (vznik a příčiny oslabení, vhodná a nevhodná cvičení).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je seznámit studenty s oblastí zdravotní tělesné výchovy jako formy tělesné výchovy pro zdravotně oslabené jedince. Studenti se seznámí s metodikou hodnocení a testování podpůrně pohybového systému, a to především se zaměřením na diagnostiku držení těla a svalových dysbalancí. Studentům bude objasněna podstata a hlavní příčina svalové nerovnováhy. Studenti se naučí praktickým dovednostem z oblasti vyrovnávacích, uvolňovacích a kompenzačních cvičení.
1. Student získá základní vědomosti o příčinách a důsledcích zdravotního oslabení. 2. Naučí se praktickým činnostem využitelným v prevenci a kompenzaci vadného držení těla.
|
Předpoklady
|
Znalost anatomie a fyziologie člověka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
- úspěšné zpracování seminární práce na zvolené téma - praktický výstup (demonstrace seminární práce) - úspěšné absolvování testu - 80 % účast na cvičení
|
Doporučená literatura
|
-
DOSTÁLOVÁ, I., ALÁČOVÁ, P.G. (2006). Vyšetřování pohybového aparátu. Olomouc: Hanex.
-
Dostálová, I.; Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc.
-
Hálková. (2006). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební texty. I. část, Obecná.
-
Kopecký, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Rychlíková, E. (1997). Manuální medicína.Průvodce diagnostikou a léčbou vertebrogenních poruch.. Praha: Avicenum.
-
Syslová. (2011). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. II. část, Zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení.
-
Tichý, M. (2000). Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton.
|