Vyučující
|
-
Sobotková Irena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení vývojové psychologie, její cíle a úkoly, aplikační možnosti. Historický přehled, významní představitelé vývojové psychologie. 2. Pojem vývoj, základní formy, faktory a mechanismy vývoje. Zákonitosti a modely vývoje. 3. Metody vývojově psychologických zkoumání 4. Teorie a periodizace vývoje 5. Nové koncepce: life-span a ekosystémové koncepce 6. Plasticita vývoje a resilience 7. Prenatální období a jeho význam pro další vývoj 8. Porod na kontinuu života před a po narození 9. Novorozenecké období 10. Nedonošené a nezralé děti - specifické problémy 11. Kojenecké období 12. Batole - hlavní vývojové trendy 13. Charakteristika předškolního období
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 38 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Uvést studenty do problematiky vývojové psychologie tak, aby si osvojili vývojový pohled na člověka a pochopili význam vývojových změn pro psychologickou práci.
Osvojit si vývojový přístup v psychologické práci, znát specifické věkové zvláštnosti a vývojové úkoly jednotlivých období.
|
Předpoklady
|
Úvod do obecné psychologie, Dějiny psychologie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Účast na skupinovém projektu: zpracování a prezentace. Docházka.
|
Doporučená literatura
|
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie.. Praha: Grada.
-
Pouthas, V., Jouven, F. (2000). Psychologie novorozence.. Praha: Grada.
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Panorama.
-
Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte.. Praha: Karolinum.
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání.. Praha: Karolinum.
|