Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Terminologické otázky - pedagogická psychologie mezi ostatními vědami, význam psychologie pro pedagogiku a didaktiku, předmět a metody zkoumání, aplikace pedagogické psychologie 2. Pojmy moderní pedagogiky - edukační realita a současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě 3. Pojem učení - synchronní multiparadigmatičnost pedagogiky, různá pojetí pojmu učení, typy a druhy učení, zákonitosti učení, význam paměti při učení 4. Vnitřní a vnější činitelé učení, genetická a sociální podmíněnost školní úspěšnosti 5. Skinner a Bruner, dvě stěžejní teorie pro vzdělávání, jejich předchůdci a pokračovatelé. 6. Piaget a Vygotskij, konstruktivismus v pedagogické psychologii. 7. Motivace ve školním prostředí, význam motivace, porozumění potřebám žákům z hlediska zlepšení jejich motivace pro učení. 8. Reformní hnutí a alternativní proudy ve vzdělávání, jejich funkce a význam. 9. Nové pohledy na učení a vyučování jako kritika tradičních postupů ve školách. 10. Podpora efektivního učení a vyučování, jak se učit, jak vyučovat. 11. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, současná situace školské integrace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
seznámit s pojmy oboru, porozumět základním principům učení a vyučování,porozumět předmětu a metodám ped.psychologie, znát druhy a teorie učení, intelektové a tvůrčí předpoklady učení, emocionálně motivační faktory ve škole.
Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako o významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života. Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školství Znát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství
|
Předpoklady
|
Úspěšně ukončený 1.blok studia psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
při ústní zkoušce prokázání porozumění vývoji názorů na učení a jejich souvislostí s vývojem psychologie, psychoterapie, pedagogiky, filozofie, neurologie, biologie a jiných věd, porovnání jednotlivých přístupů k učení a výchově, jejich aplikace na školské situace, schopnost analýzy různých pedagogicko-psychologických přístupů, jejich možného řešení (syntézy) a následného hodnocení
|
Doporučená literatura
|
-
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
-
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
Holt,J. Jak se děti učí.
-
Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
-
Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
-
Vester,F. Myslet, učit se .. a zapomínat?.
|