1. Terminologické otázky, pedagogická psychologie mezi ostatními vědami, význam psychologie pro pedagogiku a didaktiku, předmět a metody zkoumání, aplikace pedagogické psychologie. 2. Pojmy moderní pedagogiky - edukační realita a současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě. 3. Pojem učení synchronní multiparadigmatičnost pedagogiky, různá pojetí pojmu učení, typy a druhy učení, zákonitosti učení, význam paměti při učení 4. Vnitřní a vnější činitelé učení, genetická a sociální podmíněnost školní úspěšnosti. 5. Skinner a Bruner, dvě stěžejní teorie pro vzdělávání, jejich předchůdci a pokračovatelé. 6. Piaget a Vygotskij, konstruktivismus v pedagogické psychologii. 7. Motivace ve školním prostředí, význam motivace, porozumění potřebám žákům z hlediska zlepšení jejich motivace pro učení. 8. Reformní hnutí a alternativní proudy ve vzdělávání, jejich funkce a význam. 9. Nové pohledy na učení a vyučování jako kritika tradičních postupů ve školách. 10. Podpora efektivního učení a vyučování, jak se učit, jak vyučovat. 11. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, současná situace školské integrace. 12. Současné trendy ve vzdělávání, rozvoj sociálních dovedností žáků, klíčové kompetence ve vzdělávání, neurofyziologie a edukační věda, inkluzivní vzdělávání. 13. Novější teorie motivace ve vzdělávání. 14. Učitel jako významný činitel ve vzdělávání typologie učitelů, výchovné a vyučovací styly učitelů. 15. Fungování školní třídy (management třídy, role žáků ve třídě, vztah učitel versus třída, typy třídního kolektivu). 16. Nové trendy v pedagogické diagnostice, dynamická diagnostika, učební potenciál. 17. Zprostředkované vyučování, strukturální kognitivní modifikovatelnost, angažovanost učitele, program instrumentálního obohacování. 18. Sociální a morální vývoj dětí v kontextu školy.
|