Vyučující
|
-
Dostál Daniel, PhDr. Ph.D.
-
Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz obsahuje tyto tematické celky: 1. datová matice, testy statistických hypotéz I 2. testy statistických hypotéz II, ukazatele míry účinku 3. parametrické testy I (t-testy, Welchův test) 4. parametrické testy II (F test, testy Pearsonova korelačního koeficientu) 5. analýza rozptylu, problém mnohonásobného testování, post-hoc testy 6. předpoklady parametrických testů a jejich ověřování 7. analýza síly testu 8. kontingenční tabulky, testy dobré shody 9. neparametrické testy I 10. neparametrické testy II (pořadová ANOVA, Spearmanův korelační koeficient) 11. výběr statistického testu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 56 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Ústředním tématem kurzu je testování statistických hypotéz. Studenti porozumí logice inferenční statistiky a principu základních statistických testů. Kromě statistické významnosti jim bude představen i koncept praktické významnosti a síly statistického testu. V neposlední řadě budou studenti seznámeni se slabinami a s omezeními využití testů statistických hypotéz ve výzkumné praxi. Získané dovednosti jsou procvičovány v programu STATISTICA 13.3.
Absolvováním tohoto kurzu student získá schopnost formulovat statistickou hypotézu, vybrat vhodný test k jejímu ověření, provést jej s pomocí statistického programu a interpretovat získané výsledky. Mimoto, se studenti porozumí konceptu míry účinku, síly testu, její analýzy a dalším.
|
Předpoklady
|
Znalosti základů teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky, popisné statistiky a principu statistických odhadů. Doporučenou (ač ne nezbytnou) prerekvizitou je kurz Statistické metody v psychologii 1.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Kurz je ukončen zápočtem a zkouškou. Pro získání zápočtu musí studenti vypracovat v řádném termínu domácí úkoly, pro úspěšné splnění se požaduje alespoň 80 % bodů). Zkouška má formu testu, který opět spočívá v samostatné práci s daty (především výběr, vyhodnocení a interpretace statistického testu). Test se skládá z osmi úkolů, které se budou vždy (nebo skoro vždy) týkat přidělené datové tabulky. Úkoly budou uspořádány ve čtyřech dvojicích. První úkol z dvojice spočívá ve výběru, provedení a interpretaci testu. Druhý úkol z každé dvojice se bude týkat nějaké pokročilejší znalosti (např. výpočet ukazatele míry účinku, analýzu síly testu, počítání p-hodnoty z daného rozdělení, srovnání dvou výběrových korelačních koeficientů, převádění dvoustranné p-hodnoty na jednostrannou...). Klíčové pojmy: hypotéza alternativní a nulová, testová statistika, p-hodnota, hladina významnosti, kritický obor, jednostranný a dvoustranný test, chyba prvního a druhého druhu, míra účinku, síla testu, silofunkce, relativní eficience, jednovýběrový a párový t-test, t-test pro dva nezávislé výběry a Welchův test, F-test, testy Pearsonova korelačního koeficientu (pomocí t-rozdělení i pomocí Fisherovy Z transformace), problém mnohonásobného testování, ANOVA a Welchova ANOVA, Tukeyho a Scheffého test, test dobré shody, test nezávislosti (homogenity) a Fisherův faktoriálový test, McNemarův test, znaménkový test, Wilcoxonův test, Mann-Whitneyův U-test, test Spearmanova korelačního koeficientu, Kruskal-Wallisův test
|
Doporučená literatura
|
-
Daniel Dostál. (2016). Statistické metody v psychologii.
|