Předmět: Pedagogickopsychologické poradenství

« Zpět
Název předmětu Pedagogickopsychologické poradenství
Kód předmětu PCH/SKOPM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Šmahajová Veronika, PhDr. Ph.D.
  • Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pedagogicko psychologické poradenství u nás - význam, vývoj, současnost - Terminologické otázky, definice a teoretická východiska ped.-psych.poradenství - Systém ped.-psych.poradentsví v kontextu změn v oblasti školství - Práce psychologa v různých typech školských poradenských zařízení - Pedagogicko psychologická diagnostika - zásady při zpracovávání písemných zpráv - Pedagogicko psychologická intervence - zásady poradenského přístupu - Otázky školské integrace - role školního psychologa - Šikana a jiné druhy násilí ve škole - Poradenství pro nadané a talentované - Výchova k volbě povolání, kariérové poradenství - Etika v ped.psych.poradenství

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Pracovní činnosti (dílny)
  • Exkurze - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Zorientovat se v systému ped.psych.poradenství a získat znalosti a dovednosti pro poradenskou psychologickou práci v této oblasti
Student bude mít znalosti a dovednosti potřebné pro vykonávání funkce poradenského psychologa ve školských porad.zařízeních
Předpoklady
Absolvování 2.bloku studia psychologie, zájem o poradenskou práci v oblasti školství, absolvování stáže ve školském poradenském zařízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test

-aktivní účast na seminářích -vlastní prezentace zkušeností z praxe nebo exkurze -prokázání znalostí a prostudování zadané literatury
Doporučená literatura
  • Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
  • Krejčová, L., Mertin, V. (2016). Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika.. Wolters Kluwer.
  • Zdeněk Matějček. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr