Předmět: Rorschachova metoda 1

« Zpět
Název předmětu Rorschachova metoda 1
Kód předmětu PCH/RMC1N
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Projektivní metody a úvod do Rorschachovy metody a) Principy projektivních metod b) Vztah projektivních metod k psychometrickým ukazatelům c) Rorschachova metoda - seznámení s materiálem d) Princip projekce Rorschachovy metody 2. Rorschachova metoda a její historie a) Hermann Rorschach a jeho nejbližší následovníci b) Evropská tradice v ROR c) Americká tradice v ROR d) Exnerův Comprehensive system e) Rorschach Performance Assessment System 3. Základní otázky administrace a) Administrace - rozsazení, testové zásady, instrukce, průběh asociační fáze (fáze odpovědí), inquiry (fáze upřesnění), chování v průběhu testu, b) Problematika dlouhých a krátkých protokolů, optimalizace délky protokolu. 4. Skórování podle Exnerova systému a) Lokalizace, Vývojová kvalita, základní interpretace b) Organizační aktivita, základní interpretace c) Determinanty, základní interpretace d) Kvalita formy FQ, základní interpretace e) Párové odpovědi, základní interpretace f) Obsahy, základní interpretace g) Populární odpovědi, základní interpretace h) Neobvyklé verbalizace, neadekvátní kombinace a logika, speciální charakteristiky obsahů, barvové fenomény, základní interpretace 5. Strukturální souhrn 6. Principy výpočtů a základní interpretační směry a) Jádrová sekce b) Sekce afektů, Interpersonální sekce c) Sebepercepce d) Zpracování, Mediace, Ideace 7. Kódování podle R-PAS a) Chování během administrace b) Lokalizace a prázdný prostor c) Obsahy d) Syntéza, vágnost (Sy a Vg) a párové odpovědi e) Kvalita formy f) Populární obsahy g) Determinanty h) Kognitivní a tematické kódy 8. Práce se systémem on-line 9. Interpretace podle R-PAS a) Popis exportu b) Interpretační postupy c) Interpretace dílčích proměnných d) Interpretace úrovní 10. Semináře a) trénink skórování b) základní interpretace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Domácí příprava na výuku - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 27 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Bližší seznámení s psychologickou projektivní metodou a systematikou skórování a interpretace podle CS (The Comprehensive system) a R-PAS (Rorschach Performance Assessment System). Ukázky aplikace užití metody v klinické psychologii a psychologii práce.
Schopnost samostatně skórovat protokoly prostřednictvím Komprehenzivního systému a systému R-PAS. Schopnost aplikovat základní principy interpretace podle Exnerova systému a R-PAS.
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty magisterského oboru psychologie, kteří absolvovali Psychologii osobnosti, Klinickou psychologii a Psychologickou diagnostiku v předešlém studiu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Znalost principů projekce a historie Rorschachovy metody. Samostatná orientace v administraci, skórování a základech interpretace metody.
Doporučená literatura
  • Bohm, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern : Hans Huber, 1951..
  • ČERMÁK, I., ŽENATY, J., TELEROVSKÝ, R. Rorschach a projektivní metody.Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody 2006..
  • EXNER, J. E., ERDBERG, P. The Rorschach. A Comprehensive System. Volume 2: Advanced Interpretation (3rd ed.). New Jersey: Wiley..
  • EXNER, J. E., Jr. (2009). A Rorschach Workbook for the Comprehensive System (5.th ed). Praha: Testcentrum.
  • EXNER, J. E. The Rorschach. A Comprehensive System. Volume 1: Basic Foundations and Principles of Interpretation (4th ed.). New Jersey: Wiley..
  • GACONO, C. B., & MELOY, J. R. (1994). (1994). The Rorschach Assessment of Aggressive and Psychopathic Personalities.
  • Lečbych, M. (2013). Rorschachova metoda. Integrativní přístup k interpretaci.. Praha.
  • Meyer, G. J., Viglione, D. J., Mihura, J. L., Erard, R. E., & Erdberg, P. (2011). Rorschach Performance Assessment System. Administration, Coding, Interpretation and Technical Manual. Toledo.
  • Polák, A., Obuch, I. (2011). Komprehensivní systém J. E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocení Rorschachovy metody.
  • ŘÍČAN, P., ŠEBEK, M., ŽENATÝ, J., MORÁVEK, S. (1981). Úvod do Rorschachovy metody.. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, n. p.
  • Seitl, M., Lečbych, M. (2016). Lidská pohybová determinanta v Rorschachově metodě. Olomouc.
  • Svoboda, M. ( 1997). přehled textu Ewalda Bohma Lehrbuch der Rorschach Psychodiagnostik. Brno: Psychologický ústav FF MU.
  • Šípek, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha : ISV nakladatelství, 2000.
  • TELEROVSKÝ, R., ŽENATY, J., ČERMÁK, I. (Eds.). Rorschach a projektivní metody.. České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody 2007. Praha: IPVZ.
  • VIGLIONE, D. J. (2002). Rorschach Coding Solutions.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr