Vyučující
|
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
Psychologické aspekty výzkumu veřejného mínění Pojem veřejného mínění Význam dotazníku ve výzkumném projektu Problémy související s přípravou dotazníku Formulace otázek vzhledem k jejích smyslu Verbální formulace položek Pořadí a strategie otázek Uřčení intenzity Volba vzorku Zdroje metodologických omylů a předpojatosti Možnosti použití škál při měření postojů Použití indexu u psychosociálního výzkumu Formální a logická kontrola dat Statistické zpracování a interpretace výsledků Specifika internetového (on-line) šetření veřejného mínění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Pozorování
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 11 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámení se základními pojmy a principy psychologického přístupu k výzkumu veřejného mínění. On-line výzkum veřejného mínění. Aktivní účast při jednotématickém šetření veřejného mínění.
1. Je obeznámen s psychologickými aspekty výzkumu veřejného mínění. 2. Vyzdvihuje základní podmínky pro tvorbu výzkumného dotazníku (formulace, pořadí, strategie kladení otázek). 3. Definuje metodologické omyly a předpojatost při výzkumu veřejného mínění, včetně designování výzkumného souboru. 4. Rozumí zásadám formální a logické kontrole dat. 5. Je obeznámen se základními vlastnostmi on-line šetření veřejného mínění.
|
Předpoklady
|
Metodologie v psychologii, Základy statistiky, Sociální psychologie, Otázky socializace 1 a 2.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Aktivní účast na přednáškách, účast při realizaci výzkumu veřejného mínění
|
Doporučená literatura
|
-
Bernays, E. L. (2004). Crystallizing Public Opinion. London.
-
Lipmann, W. (1998). Public opinion. New York.
|