Vyučující
|
-
Marečková Marie, PhDr. Ph.D.
-
Kupka Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu ? pacient se somatickým onemocněním. 2. Diagnostické metody při práci s pacientem se somatickým onemocněním. 3. Pacient se somatickým onemocněním v péči psychologa. 4. Psychosociální podmíněnost vzniku onkologického onemocnění (Intrapsychické, interpersonální a sociální proměnné atd.). 5. Pacient s onkologickou diagnózou (zpracování diagnózy, průběh léčby, principy terapie atd.). 6. Psychosociální intervence u onkologického onemocnění (psychologicko-psychoterapeutická intervence, sociální opora, krizová intervence atd.). 7. Zdravotnický personál a pacient s onkologickou diagnózou (sdělování diagnózy, komunikace, režim, etické otázky atd.). 8. Primární prevence v oboru (nové interdisciplinární pohledy na podmíněnost vzniku onemocnění, preventivní programy, osvěta atd.). Terciální prevence v oboru (otázky dispenzarizace, péče o pacienta po ukončení léčby, skupiny sdružující pacienty atd.). 9. Diskuze s pacienty a zástupci o.s. Amélie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky je vybavit posluchače základními znalostmi a dovednostmi do praxe práce s pacietem se somatickým onemocněním, zejména tím onkologickým. Výchozím principem výkladu bude bio-psycho-sociální (duchovní) koncepce lidské existence ve zdraví i v nemoci. Součástí seminářů bude též praktický nácvik (např. sdělování diagnózy), zážitkové techniky (např. relaxace podle manželů Simontonových) a také stáž (účast na setkání svépomocné skupiny).
kompetence v rozsahu cíle předmětu
|
Předpoklady
|
bez předchozích předpokladů
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Systematické pozorování studenta
účast na semináři PCH - PSN: Psychoonkologie a pacient se somatickým onemocněním " Vyučující: PhDr. Marie Marečková, Ph.D. - mailmareckove@gmail.com STAG: 1 hodina přednášky a 1 hodina semináře, 3 kredity, zápočet Požadavky na studenta: 1. Aktivní přístup ve výuce 2. Docházka (min. 50%) 3. Seminární úkol Harmonogram: Výuka bloková v čase 15-18h (s výjimkou exkurze) Pořadí hodiny Termín Tematický plán přednášky 1+2 20.9. Základní informace a úvod do předmětu Očekávání, zadání seminárního úkolu. 3+4 11.10. Prožívání nemocného a jeho blízkých Návštěva pacienta/partnera pacientky. 5+6 18.10. Realita práce na somatickém oddělení Exkurze na Onkologické klinice Fakultní nemocnice Olomouc. 7+8 1.11. Provázení terminálně nemocného, hospicová péče Exkurze v Hospici Svatý Kopeček u Olomouce. 9+10 15.11. Práce s dětským pacientem a jeho rodinou Návštěva lékaře Dětského týmu mobilního hospice. 11+12 6.12. Práce se somaticky nemocným Nácvik technik, ukázka práce psychologa/psychoterapeuta. 13 13.12. Uzavření předmětu Zápočty. Základní literatura: 1. Angenendt, G. et kol. (2010). Psychoonkologie v praxi. Praha: Portál. 2. Balint, M. (1999). Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha: Grada Publishing. 3. Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing. 4. Nezu A. M. et kol. (2004). Pomoc pacientům při zvládání rakoviny. Brno: Společnost pro odbornou literaturu. Doporučená literatura: " Adam, Z. et kol. (2003). Obecná onkologie a podpůrná terapie. Praha: Grada. " Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál. " Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál. " Cousins, N. (1994). Anatomie nemoci očima pacienta. Praha: Pragma. " Dethlefsen, T. - Datlke, R. (1995). Nemoc jako cesta. Praha: Aquamarin. " Dostálová, O. (1986). Psychoherní přístupy k onkologickým nemocným. Praha: Avicenum. " Drbal, J. (2000). Onkologie: doporučené postupy onkologické péče. Praha: Galén. " Groeger, J. S. (1991). Critical Care of The Cancer Patient. St. Louis: Mosby - Year Book. " Janáčková, L. - Pavlát, J. (2007). Psychologické aspekty zdravotnické komunikace. Brno: Masarykova univerzita. " Klener, P. (1998). Podpůrná léčba v onkologii. Praha: Galén. " Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál. " Křivohlavý, J. (2006). Psychologie smysluplnosti existence. Praha: Grada. " Mastiliaková, D. (1999). Holistické přístupy v péči o zdraví. Brno: Institut pro další vzdělávání. " Pogády, J., Nociar, A. (1986). Osobnosť a choroba. Bratislava: Veda. " Tschuschke, V. (2004). Psychoonkologie. Praha: Portál. " Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál. " Vašina, B. (2000). Psychologie zdraví. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity. " pracovníků ve zdravotnictví. " Vodvářka, P. (1997). Poznámky k bio-psycho-sociální problematice onkologie. Ostrava: Zdravotně sociální fakulta. SEMINÁRNÍ ÚKOL " Na výběr varianta psaná či realizace programu pro pacienty/klienty. o Varianty realizace programu pro pacienty/klienty budou diskutovány na úvodní hodině. o Psaná varianta: Rozsah min. 1 normostrana, zaslat na mailmareckove@gmail.com do 14.11. včetně, dodržet zásady seminárních prací (použitá literatura, citace, relevantní zdroj atd.). Témata seminárního úkolu - psané varianty: A, Rešerše B, Překlad 1. Koncepty a systémy práce s blízkými nemocného/pozůstalými ve světě. 2. Výzkumy, které zkoumají účinnost psychosociálních intervencí. 3. Různé školy a systémy práce se somaticky nemocnými - zkušenosti, filozofie, výzkumy.
|
Doporučená literatura
|
-
Adam, Z. et kol. (2003). Obecná onkologie a podpůrná terapie. Praha: Grada..
-
Balint, M. (1999). Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha: Grada Publishing..
-
Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál..
-
Dostálová, O. (1986). Psychoterapeutické přístupy k onkologickým nemocným. Praha: Avicenum..
-
Klener, P. (1998). Podpůrná léčba v onkologii. Praha: Galén..
-
Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada Publishing..
|