Vyučující
|
-
Dostál Daniel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je tvořen třemi tematickými celky: - Úvod do epidemiologie; senzitivita a specificita testu, ROC analýza, postupy stanovení prahové hodnoty. - Teorie odpovědi na položku (IRT), základní modely v IRT, DIF analýza a další postupy, adaptivní testování; srovnání IRT a CTT. - Strukturální modelování (analýza cest, konfirmační faktorová analýza).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilými metodami tvorby a hodnocení kvality psychodiagnostických nástrojů.
Student porozumí principu pokročilých metod práce s psychometrickými daty a konstrukce psychodiagnostických testů. Bude vědět, ve kterých situacích je lze využít a bude schopen interpretovat jejich výsledky.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předmětů Statistické metody v psychologii 1 a 2 a Psychometrie 1. Kurz lze absolvovat i bez splnění těchto prerekvizit.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Předmět je uzavřen zápočtem a zkouškou. Zápočet studenti obdrží za aktivní účast na hodinách. Zkouška je realizována písemně a skládá se z řady otázek týkajících se probrané látky. Otázky můžou být jednak teoretické (např. vlastnosti určité metody, vysvětlení pojmů atd.), dále se můžou týkat interpretace předložených výsledků statistické analýzy psychometrických dat a nakonec můžou obsahovat i drobné výpočty, které student provede z hlavy nebo s pomocí své vlastní kalkulačku.
|
Doporučená literatura
|
-
Jelínek, M., Květon, P., Vobořil, D. (2011). Testování v psychologii: Teorie odpovědi na položku a počítačové adaptivní testování. Brno.
-
Urbánek, T. (2000). Strukturální modelování v psychologii. Brno.
-
Urbánek, T., Denglerová, D., Širůček, J. Psychometrika: Měření v psychologii. Praha.
|