Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata teoretické části: Kultura a národní kultury - Vymezení kultury a jejich úrovní, složky kultury (hodnoty, praktiky) - Vývoj kultury, enkulturace, vliv kultury na chování a jednání - Dimenze národních kultur: software individuální i skupinové mysli Organizační chování, organizační kultura a organizační klima - Vymezení pojmů, vztah národní a organizační kultury - Složky organizační kultury - Úrovně organizační kultury - Organizační klima - Vztah organizační kultury a organizačního klimatu - Kvalitativní nástroje (pozorování, rozhovor, ohnisková skupina) - Kvantitativní nástroje (příklady dotazníků, analýza materiálů) Typologie organizačních kultur - Harrison & Handy - Trompenaars - Goffee & Jones, - Cameron & Quinn, Denison - Deal & Kennedy - Denison Významné modely organizační kultury - Dimenze podle IRIC G. Hofstedeho a B. Waisfisze - Model uvědomění podle R. Barretta Culture fit a vývoj kultury - Kultura organizace při výběrů zaměstnanců - Vývoj organizační kultury Kulturní změna - Přímá a nepřímá změna modelu IRIC - Změna v modelu CTT Organizační klima humoru - Pozitivní a negativní styly humoru v klimatu na pracovišti - HCQ Tento předmět vznikl díky projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0138 Modularizace manažerského a psychologického vzdělávání na Univerzitě Palackého v Olomouci cestou inovace a propojení ekonomických a psychologických studijních programů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 21 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámení studentů s hlavními pojmy souvisejícími s kulturou, organizační kulturou, stejně jako organizačním chováním a příprava studentů na jejich budoucí aktivní roli při vzniku i utváření organizační kultury v aplikační sféře. Organizační kultuře je věnována pozornost jako významnému prediktoru konkurenceschopnosti z deskriptivního i dynamického hlediska. Absolventi budou připravováni na práci ve specifických situacích organizačního vývoje po stránce diagnostické a intervenční v malých i velkých organizacích.
Posluchač: - Definuje hlavní i odvozené pojmy organizační kultury - Popíše složky a úrovně organizační kultury - Popíše dynamické hledisko organizační kultury - Vyjmenuje a vysvětlí hlavní teorie organizační struktury včetně diagnostických nástrojů - Stanovuje vhodný design pro výzkum organizační kultury - Provádí výzkum organizační kultury - Interpretuje zjištění o organizačních hodnotách, návycích, praktikách apod. - Stanovuje vhodná opatření
|
Předpoklady
|
Řízení lidských zdrojů / Personální management
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Případová studie na vybranou složku/úroveň organizační kultury a její obhajoba ve výuce. Zkouška z teoretických základů disciplíny.
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M. (2010). Řízení lidských zdrojů. Nejnovější trendy a postupy (10. vyd.). Praha: Grada..
-
ASHKANASY, N., WILDEROM, C. P. M., & PETERSON, M. F. (Eds.) (2010). The Handbook ofOrganizationalCulture and Climate. ThoasandOaks: SagePublications..
-
BARRETT, R. (1998). LiberatingtheCorporateSoul : Building a VisionaryOrganization. Oxford: Butterworth-Heinemann..
-
BARRETT, R. (2006). Building a Values-DrivenOrganization: A WholeSystemApproach to CulturalTransformation. Oxford: Butterworth-Heinemann..
-
BERRY, J., POORTINGA, Y., SEGALL, M., & DASEN, P. (2002). Cross-Cultural Psychology. Research and Application (2. vyd.). New York: Cambridge University Press..
-
BROOKS, I. (2003). Firemní kultura. Jedinci, skupiny, organizace a jejich chování. Brno: ComputerPress..
-
HOFSTEDE, G. & HOFSTEDE, G. J. (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde..
-
LUKÁŠOVÁ, R. (2010). Organizační kultura a její změny. Praha: Grada.
-
SCHEIN, E. H. (2010). OrganizationalCulture and Leadership. San Francisco: Jossey-Bass..
|