Předmět: Zážitková pedagogika

« Zpět
Název předmětu Zážitková pedagogika
Kód předmětu PCH/NZAPE
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. ZP - východiska, pojmy a definice 2. Psychologické základy ZP 3. Hlavní činitelé ovlivňující zážitkovou pedagogiku - cíle (směřování), obsah (co k čemu a proč) 4. Osobnost lektora (instruktora) a jeho role v ZP 5. Organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou: Outward Bound, Project Adventure, PŠL, Hnutí GO, Hnutí Brontosaurus, Junák,atd. 6. Metoda dramaturgie 7. Metoda motivace 8. Metoda zpětné vazby 9. Skupinová dynamika 10. Hra jako ústřední prostředek zážitkové pedagogiky: - Iniciativní hry - seznamovací, zahřívací, kontaktní, na rozvoj důvěry. - Hry na rozvoj komunikace a spolupráce, týmové hry. - Hry zaměřené na psychiku- strategické a simulační, diskuzní, psyhologické hry. - Hry na rozvoj tvořivosti - nehmotná a konstrukční tvorba, rukodělné práce. - Závěrečné hry a rituály - hry pro reflexi a závěrečné hodnocení. - Lanové aktivity - hry, překážky a překážkové dráhy. 11. Příprava, vedení a hodnocení programů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy zážitkové pedagogiky a s principy, které mohou být užitečné při přípravě a realizaci vzdělávacích aktivit různého typu. Stanovený cíl bude naplňován hravou a interaktivní formou - vlastním prožitkem některých aktivit a společnou diskuzí nad probíranými tématy.
Základní znalost o metodice zážitkové pedagogiky. Dovednost připravit a realizovat vlastní zážitkový či vzdělávací program.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Studenti budou do výuky aktivně zapojeni formou diskuzí a skupinových aktivit. V průběhu semestru budou studenti vytvářet návrh zážitkového programu a plnit nenáročné aktivity související se zážitkovou pedagogikou.
Doporučená literatura
  • Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
  • Neuman,J. A kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999..
  • Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr