Vyučující
|
-
Sobotková Irena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní psychické potřeby 2. Psychická deprivace a subdeprivace, možnosti nápravy 3. Přehled ústavní péče o děti, medializace této problematiky 4. Náhradní rodinná péče, legislativní rámec 5. Specifika biologického a psychologického rodičovství 6. Dlouhodobá (klasická) pěstounská péče 7. Pěstounská péče na přechodnou dobu,raná pěstounská péče 8. Funkčnost a resilience pěstounských rodin, úskalí a rizika pěstounské péče 9. Aktuální výzkumná zjištění, současné dění a trendy 10. Odborné psychologické služby pro pěstounské rodiny, role NNO v NRP 11. Vybrané otázky: baby-boxy, porody s utajenou totožností matky aj.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Psychologie v náhradní rodinné péči je specifickou aplikační oblastí psychologie rodiny a dětské klinické psychologie. Cílem předmětu je seznámit studenty především s psychologickými aspekty náhradního rodičovství, stručně i s legislativními a sociálními aspekty. Bude zdůrazněna nezbytnost kvalitní psychologické diagnostiky žadatelů o náhradní rodinnou péči, důkladné přípravy žadatelů a kontinuální psychologické péče poskytované pěstounským rodinám. Speciální pozornost je věnována příkladům dobré praxe, výsledkům výzkumů a aktuálnímu dění v této oblasti. Zmíníme také problém medializace této oblasti (hlavně v souvislosti s ústavní péčí o děti) a budeme se věnovat nové formě pěstounské péče, tj. pěstounské péči na přechodnou dobu. K dispozici jsou videoprogramy natočené v pěstounských rodinách.
Dobrá orientace v systému náhradní rodinné péče u nás, znalost psychologických aspektů náhradní rodinné péče, senzitivita k uspokojování psychických potřeb dětí.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů Vývojová psychologie 1-3 a Patopsychologie dětí.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivita v diskusích, docházka.
|
Doporučená literatura
|
-
Goodyer, A. (2011). Child-centred foster care. A rights-based model for practice. London: Jessica Kingsley Publishers..
-
Koluchová, J. (1992). Psychický vývoj dětí v pěstounské péči. Praha: MPSV ČR..
-
Matějček, Z. (Ed.). (2002). Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál..
-
Pazlarová, H. (Ed.). (2016). Pěstounská péče. Manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál..
-
Sincair, I. (2005). Fostering now: Messages from research. London: Jessica Kingsley Publishers..
-
Sobotková, I. (2003). Pěstounské rodiny: jejich fungování a odolnost. Praha: MPSV..
-
Sobotková, I., Očenášková, V. (2013). Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci..
-
Sobotková, I. (2015). Pěstounská péče na přechodnou dobu: psychologické aspekty. Česko-slovenská pediatrie, 70(6), 361-367..
-
Striová, M. (2013). Děti, které se rodí v srdci. Praha: Portál..
-
Škoviera, A. (2007). Dilemata náhradní výchovy. Praha: Portál..
-
Zezulová, D. (2006). Domov je místo, odkud tě nevyhodí. Olomouc, V.U.G..
-
Zezulová, D. (2012). Domov je místo, odkud tě nevyhodí - ani když vyrosteš (2. vyd.). Praha: Smart Press..
-
Zezulová, D. (2012). Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál..
|