Vyučující
|
-
Gergely Ondrej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení kyberpsychologie, kyberkultury a informační společnosti - Virtuální realita, současné přístupy a teorie ve stínu psychologie - Pozitivní aspekty on a off-line technologií s dopadem na lidskou psychiku - Transformace lidské komunikace do virtuálního prostředí, sociální sítě - On-line identita, kybersex, emoce a vztahy ve virtuálním prostředí - Využití ICT v procesu zpracování informací a učení - Využití virtuální reality a internetu v procesu psychoterapie, poradenství a diagnostiky - Důležitost a dopad internetu pro dítě ve vývojových stádiích - Internetové on-line hraní, internet na pracovišti, internet a psychologie reklamy, nákupní zvyky - Negativní dopady VR a internetu na lidskou psychiku a tělesné schéma - Virtuálně patologické chování, závislost na virtuální realitu, trestná činnost ve virtuálním prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu K yberpsychologie je seznámit studenty s mladým "přístupem" v psychologii, který je z důvodu progresivního rozvoje moderních telekomunikačních prostředků a možností, dnes již prakticky nutností. Studenti mají možnost získat aktuální poznatky o interakci člověk-kyberprostor-společnost. Předmět si klade za cíl poukázat na pozitivní, negativní a vědeckou dimenzi využití kyberprostoru s praktickým dopadem pro obor psychologie.
Studenti se budou orientovat v oblasti kyberpsychologie. Osvojí si základní terminologii a teorie, porozumí možnostem její aplikace v rámci psychologické praxe a výzkumu. Studenti se budou schopni orientovat v základních metodách kyberpsychologie. Budou schopni samostatně navrhnout jednoduchý design výzkumu využívající její přístupy.
|
Předpoklady
|
Orientace v obecné psychologii, sociální psychologii, kognitivní psychologii, pedagogické psychologii, klinické psychologii, pracovní psychologii a psychologii osobnosti
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Při ústní zkoušce prokázání porozumění základních termínů a přístupů Kyberpsychologie. Aktivní zapojení do průběhu výuky. V rámci zápočtu zpracování zápočtového krátkého písemného úkolu.
|
Doporučená literatura
|
-
Attrill, A. ed. (2015). (2015). Cyberpsychology. Oxford.
-
Barak, A.:. Psychological aspects of cyberspace: theory, research, applications. Cambridge, 2008..
-
Blinka, L. a kol. (2016). Online závislosti. Praha: Grada.
-
Grimshaw, M. (2014). The Oxford handbook of virtuality.. Oxford: Oxford University Press.
-
Power, A. &Kirwan, G. (2014). Cyberpsychology and new media: a thematic reader. London: Psychology Press.
|