Předmět: Manažerská psychologie 1

« Zpět
Název předmětu Manažerská psychologie 1
Kód předmětu PCH/MZP1M
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výuka je organizována v blocích, které zahrnují představení látky a seminární část s modelovými situacemi a prací ve skupinách. Tematické okruhy znalostní části předmětu: 1. Zrození leadera a) Vymezení manažerské psychologie b) Řízení a vedení c) Zrození leadera - motivace d) Zrození leadera - dědičné , fyzické a situační vlivy e) Zrození leadera - dispoziční přístup k osobnosti f) Zrození leadera - kompetenční přístup k osobnosti g) Zrození leadera - alternativní přístupy k osobnosti h) Diagnostické metody 2. Efektivita leadera: styly a) Role manažera b) Future - Engage - Deliver c) Typologie stylů řízení a vedení d) LMX 3. Efektivita leadera: individuální úroveň a) Psychologická smlouva b) Zátěž, vyhoření a vnitřní výpověď c) Motivace d) Angažovanost 4. Efektivita leadera: tým a organizace a) Skupina, dynamika a vývoj v řízení a vedení b) Tým v řízení a vedení c) Virtuální týmy d) Belbinovy role, Sociomapování, TeamUp e) Organizační klima, organizační kultura 5. Efektivita leadera: vybraná témata a) Moc a autorita b) Vyjednávání c) Delegování d) Řízení změny Seminární část 1. Modelové situace. 2. Práce ve skupinách s diskusí a zpětnou vazbou.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavní cílem předmětu je seznámení studentů se základními okruhy manažerské psychologie jako disciplíny řešící setkání řídících a řízených zaměstnanců v kontextu jejich osobností, procesu řízení a činností v pracovním prostředí. Vedle znalostního základu je cílem předmětu vytváření schopností k analýze manažerských stylů. Předmět zprostředkovává základní vhled do psychologické problematiky řízení malých i velkých týmů.
- Definuje disciplínu manažerské psychologie. - Vysvětlí hlavní teorie manažerské psychologie, styly řízení a typologie. - Definuje manažerskou činnost a způsoby ovlivňování zaměstnanců z pohledu manažerské psychologie. - Analyzuje styly řízení na základě pozorování a rozboru mluvených a psaných pramenů. - Řeší konkretizované požadavky manažerského poradenství v oblasti řízení a vedení lidí, skupin, týmů i organizací. - Provádí cílené intervence podporující výsledky manažera při řízení a vedení lidí, skupin, týmů i organizací. - Vzdělává manažery v principech psychologické práce v každodenní manažerské praxi.
Předpoklady
Bez omezení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Docházka (2 absence možné) Samostatné vypracování seminární práce. Účast na modelových situacích během seminářů.
Doporučená literatura
  • Adair, J. & Reed P. (2009). Ne šéf, ale lídr.. Brno.
  • Adair J. (2006). Leadership: učte se od velkých vůdců. Brno.
  • ARMSTRONG, M. & STEPHENS, T. (2008). Management a leadership.. Praha.
  • ARMSTRONG, M. (2009). Odměňování pracovníků.. Praha.
  • Bahbouh, R. (2011). Sociomapování týmů. Praha.
  • BASS, B. M. & BASS, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership. Theory, Research, & Managerial Applications (4th ed.).. New York.
  • BEDRNOVÁ, E. & NOVÝ, I. (2007). Psychologie a sociologie řízení.. Praha.
  • Belbin, M. (2012). Manažerské týmy. Praha.
  • Belbin, M. (2012). Týmové role v práci. Praha.
  • BROOKS, I. (2003). Firemní kultura. Jedinci, skupiny, organizace a jejich chování.. Brno.
  • CIPRO, M. (2009). Delegování jako způsob manažerského myšlení.. Praha.
  • Covey, S. R. (2009). Vedení založené na principech.. Praha.
  • COVEY, S. R. (2010). 7 návyků skutečně efektivních lidí.. Praha.
  • DVOŘÁKOVÁ, Z. et al. (2007). Management lidských zdrojů.. Praha.
  • HOLÁ, J. (2011). Jak zlepšit interní komunikaci.. Brno.
  • CHRISTIANSEN, N. D. & TETT, R. P. (2013). Handbook of Personality at Work. New York.
  • IMAI, M. (2011). Kaizen.. Brno.
  • ISAACSON, W. (2011). Steve Jobs.. Praha.
  • Jarošová, E. a kol. (2001). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha.
  • Jay, R., Templar, R. (2006). Velká kniha manažerských dovedností. Praha.
  • Landy, F. J. & Conte, J. M. (2013). Work in 21st Century. An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (4th ed.). Hoboken: Wiley.. Hoboken.
  • Lisá, E. (2019). Psychodiagnostika v řízení lidských zdrojů. Praha.
  • Mikuláštík, M. (2007). Manažérska psychologie. Praha.
  • MILLER, L. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance.. Praha.
  • PAUKNEROVÁ, D. et al. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery.. Praha.
  • PLAMÍNEK, J. (2005). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha.
  • Provazník, V.: . (2002). Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha.
  • SENGE, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha.
  • WAGNEROVÁ, I. et al. (2011). Psychologie práce a organizace.. Praha.
  • WELCH, J. (2005). Cesta k vítězství.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr