Vyučující
|
-
Šucha Matúš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Seitlová Klára, PhDr. Ph.D.
-
Palová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. ZP - východiska, pojmy a definice 2. Psychologické základy ZP 3. Hlavní činitelé ovlivňující zážitkovou pedagogiku - cíle (směřování), obsah (co k čemu a proč) 4. Osobnost lektora (instruktora) a jeho role v ZP 5. Organizace zabývající se zážitkovou pedagogikou: Outward Bound, Project Adventure, PŠL, Hnutí GO, Hnutí Brontosaurus, Junák,atd. 6. Metoda dramaturgie 7. Metoda motivace 8. Metoda zpětné vazby 9. Skupinová dynamika 10. Hra jako ústřední prostředek zážitkové pedagogiky: - Iniciativní hry - seznamovací, zahřívací, kontaktní, na rozvoj důvěry. - Hry na rozvoj komunikace a spolupráce, týmové hry. - Hry zaměřené na psychiku- strategické a simulační, diskuzní, psyhologické hry. - Hry na rozvoj tvořivosti - nehmotná a konstrukční tvorba, rukodělné práce. - Závěrečné hry a rituály - hry pro reflexi a závěrečné hodnocení. - Lanové aktivity - hry, překážky a překážkové dráhy. 11. Příprava, vedení a hodnocení programů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy zážitkové pedagogiky a s principy, které mohou být užitečné při přípravě a realizaci vzdělávacích aktivit různého typu. Stanovený cíl bude naplňován hravou a interaktivní formou - vlastním prožitkem některých aktivit a společnou diskuzí nad probíranými tématy.
Základní znalost o metodice zážitkové pedagogiky. Dovednost připravit a realizovat vlastní zážitkový či vzdělávací program.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Studenti budou do výuky aktivně zapojeni formou diskuzí a skupinových aktivit. V průběhu semestru budou studenti vytvářet návrh zážitkového programu a plnit nenáročné aktivity související se zážitkovou pedagogikou.
|
Doporučená literatura
|
-
Franc, D., Zounková, D., & Martin, A. (2007). Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora. Brno: Computer Press.
-
Hanuš, M., Hanuš, R. (Eds.). (2016). Instruktorský slabikář. Metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha: Nadační fond Gymnasion.
-
Hilská, V. (2013). Zlatý fond her IV: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
-
Hrkal, J., Hanuš, R. a kol. (2007). Zlatý fond her II: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
-
Jirásek, I., Dobal, J., Drahanská, P., Hanuš, R., Němec, J., Neuman, J., Svatoš., V., Šebek, L., Uher, J. Gymnasion (Časopisy pro zážitkovou pedagogiku). Prázdninová škola Lipnice.
-
Jirásek, I. (2008). Zlatý fond her I: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
-
Kirchner, J. Psychologie prožitku a dobrodružství pro pedagogiku a psychoterapii. Brno: Computer Press, 2009..
-
Kolařík, M.:. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada Publishing.
-
Neuman,J. A kol. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999..
-
Vážanský, M. Volný čas a pedagogika zážitku.
-
Zounková, D. (2007). Zlatý fond her III: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Praha: Portál.
|