Předmět: Myšlení a rozhodování v praxi

« Zpět
Název předmětu Myšlení a rozhodování v praxi
Kód předmětu PCH/MYROP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Neusar Aleš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na tyto okruhy: - Jak lidé přemýšlí a rozhodují se (myšlení pomalé a rychlé; logika, intuice) - Meze vědomého a racionálního a "chytrost" intuitivního a neuvědomovaného. - Přesvědčování a manipulace (např. přesvědčování a argumentace; jak se bránit manipulaci) - Vnímání rizika a jistoty (např. role náhody; rizika spojená s životními změnami; kdy podceňujeme rizika a kdy naopak přeceňujeme; riziko podnikatelského záměru; je jistota "jistá"?). - Spotřebitelské chování (např. jak se rozhodujeme pro koupi určitého produktu či služby; vědomé a nevědomé vlivy; manipulace zákazníků; jak získat zákazníka) - Jak se ptát na myšlenky a rozhodování. Tento předmět vznikl díky projektuCZ.1.07/2.2.00/28.0138 Modularizace manažerského a psychologického vzdělávání na Univerzitě Palackého v Olomouci cestou inovace a propojení ekonomických a psychologických studijních programů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 31 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Lidské myšlení a rozhodování v osobním i pracovním životě je jen málokdy čistě logické a kritické, neboť k tomu obvykle nemáme dostatek informací, času nebo to ani není možné. Proto obvykle musíme využívat různé zkratky, heuristiky či intuici - pomocníky, kteří nám běžně dobře pomáhají, ale často nás také zavedou na scestí. Cílem předmětu je poukázat na to, kdy může být "rychlé" intuitivní přemýšlení a rozhodování efektivní a kdy je naopak výhodné "zpomalit" (abychom například nenaletěli prodejci "výhodného mobilního tarifu").
- Má hluboké porozumění, jak lidé přemýšlí a rozhodují se. - Je schopen se efektivně rozhodovat i v situacích, kdy má nedostatek informací. - Umí se zorientovat v problému a možných zkresleních ovlivňujících úsudek. - Rozpozná manipulaci a umí se jí bránit. - Zná slabá místa svého přemýšlení a rozhodování.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Docházka (max. 2 x 1,5 hodiny absence) Domácí příprava na hodiny (např. četba) Vypracování analýzy (ne)zkresleného rozhodování či alternativní práci (dle požadavků lektora)
Doporučená literatura
  • " Eysenck, M. W., &Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia..
  • Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: iracionální faktory v ekonomice i životě. Praha: Práh..
  • Baron, J. (2008). Thinking and Deciding. Cambridge: Cambridge University Press..
  • Bradburn, N., Sudman, S., &Wansink, B. (2004). AskingQuestions: TheDefinitiveGuide to Questionnaire Design, San Francisco: Jossey-Bass..
  • Cialdini, R. B. (2012). Vliv. Síla přesvědčování a manipulace. Praha: Bizbooks..
  • "Kahneman, D. (2012). Myšlení, rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil..
  • Lilienfeld S. O., Lynn S. J., Ruscio J., &Beyerstein B. L. (2011). 50 největších mýtů populární psychologie. Opravník obecně oblíbených omylů o lidském chování. Praha: Universum..
  • Neusar, A. (2009). Jaké zdroje informací používáme při usuzování o příčinách vlastního chování. E-psychologie, 3, 2. http://www.e-psycholog.eu/pdf/neusar.pdf.
  • Vysekalová, J. a kol. (2012). Psychologie reklamy. Praha: Grada..
  • Vysekalová, J. (2004). Psychologie spotřebitele: jak zákazníci nakupují. Praha: Grada..
  • Wilson, T. (2002). Strangers to Ourselves: DiscoveringtheAdaptiveUnconscious. BelknapPress..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2015) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní