Vyučující
|
-
Jochmannová Leona, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Definice traumatu a jeho neurobiologie Akutní stresová reakce Klasifikace DSM-5, MKN-10 and ICD 11 Monotrauma Komplexní trauma Jednotlivé kategorie traumatických událostí Symptomy traumatu u dospělých Symptomy traumatu u dětí Disociace, disociativní poruchy Diagnostika traumatu Terapie traumatu Specifické oblasti psychotraumatologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Problematika traumatu a PTSD. Diagnostická a terapeutická specifika.
Cílem tohoto kurzu je osvojení základních znalostí a dovedností v oblasti psychotraumatologie, seznámení se základními psychodiagnostickými metodami a psychoterapeutickou prací s dospělými i dětmi. Studenti získají klíčové klinické poznatky pro praxi a výzkum v této oblasti.
|
Předpoklady
|
Vývojová psychologie, psychopatologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Rozhovor
Aktivní účast při výuce. Docházka je podmínkou pro zápočet: max. 2 absence. První výuka proběhne 23.9.2024, poslední výuka 9.12.2024
|
Doporučená literatura
|
-
APA. (2015). DSM5.
-
Glass, C. (2011). Rozbitá. Praha Portál.
-
Heller, L. & LaPierre, A. (2016). Uzdravení vývojového traumatu. Olomouc Fontána.
-
Hughes, D. (2017). Budování citového pouta. Institut fyziologické socializace.
-
Jochmannová, L. (2021). Trauma u dětí. Praha Grada.
-
Levine, P. (2019). Němé zpovědi. Praha Maitrea.
-
Levine, P. (2017). Trauma a paměť. Praha Maitrea.
-
Matoušek, O. (ed.). (2017). Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha Portál.
-
Perry, B. & Szalavitz, M. (2016). Chlapec, kterého chovali jako psa. Praha Portál.
-
van der Kolk, B. (2015). The Body Keeps the Score. Penguin Books.
-
WHO. (2018). ICD11.
|