Vyučující
|
-
Kolařík Marek, PhDr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Podoba a cíle vzdělávání u nás a ve světě, klíčové dokumenty v českém vzdělávacím systému 2. Klíčové instituce v českém vzdělávání a jejich role 3. Základní terminologie pedagogické psychologie 4. Mýty ve vzdělávání 5. Odraz asocianismu, behaviorismu a neobehaviorismu v českém školství 6. Potřeby žáků a motivace ve škole - základní teorie + specifické přístupy 7. Kognitivismus a konstruktivismus 8. Mozkově kompatibilní vzdělávání a humanistický pohled na vzdělávání 9. Školní (ne)úspěšnost 10. Problematika hodnocení ve vzdělávání 11. Standardizované testování a kritika selektivity českého školství 12. Třída jako sociální skupina 13. Učitelé (specifika profese, požadované kompetence apod.) 14. Alternativní přístupy ke vzdělávání 1 (reformní školy: Montessori apod.) 15. Alternativní přístupy ke vzdělávání 2 (kritická pedagogika, unschooling apod.) 16. Distanční vzdělávání a využívání digitálních technologií ve výuce 17. Morální vývoj a hodnotové vzdělávání ve škole 18. Sociálně-emocionální učení a pozitivní psychologie ve škole 19. Systém školského a školního poradenství 20. Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a žáci nadaní 21. Prevence ve školní třídě (zásady efektivní prevence, úrovně vstupů do třídy, diagnostika na úrovni třídy) 22. Intervence ve školní třídě (vyšetřování a řešení vztahových problémů - šikany apod.) 23. Krizová intervence na úrovni třídy a školy 24. Výchovné problémy a rizikové chování žáků 25. Základní metody pedagogicko-psychologické diagnostiky 26. Poradenská a metodická práce s učiteli 27. Poradenská práce s rodiči / rodinou 28. Specifické přístupy poradenství využívané ve školství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Složení státní závěrečné zkoušky.
- orientace v problematice pedagogické psychologie na úrovni vhodné pro výkon regulované profese Školní psycholog (Jiný odborný pracovník - psychologie)
|
Předpoklady
|
Splnění všech předpokladů dle řádu UP v Olomouci pro připuštění ke státním závěrečným zkouškám.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Systematická příprava ke zkoušce
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání.
-
Fontana, D. Psychologie ve školní praxi.
-
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika.
|