Předmět: Rozvoj manažerských zručností pro uplatnění v praxi

« Zpět
Název předmětu Rozvoj manažerských zručností pro uplatnění v praxi
Kód předmětu PCH/MRMZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Silberg Slavka, Ing. MBA, MSc, PhD.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Aplikace psychologických a sociologických principů: základní přehled teorie, využití v praxi, řízení jednotlivců, týmů a organizací, myšlení v komplexnosti. 2. Osobní klíčové aktivátory činnosti: sebereflexe a identifikace vlastních motivátorů, techniky a nástroje pro seberozvoj, posílení sebedůvěry a sebeúčinnosti, utváření pozitivního, produktivního a bezpečného pracovního prostředí, delegování a zmocnění, samořízené týmy. 3. Cíle a nástroje: nejnovější a osvědčené HR nástroje z organizační praxe. 4. Efektivní řešení organizačních výzev: rozvoj a učení se experimentováním, inovace, konstruktivní konflikt, diverzita v týmu, kompetence, styly vedení týmů, růst dovedností, organizační agilita a odolnost, kreativní napětí a nestabilita, . 5. Uskutečňování změn: strategické přístupy k implementaci změn, ovlivňování organizačního chování, strategie pro pozitivní změny chování v organizaci, techniky pro zvyšování motivace a angažovanosti zaměstnanců. 6. Řešení konfliktů: metody a přístupy pro efektivní konflikt management. 7. Reakce na výzvy: dovednosti pro adekvátní reakci v měnícím se prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Obsahem prakticky zaměřeného předmětu je aplikace psychologických a sociologických principů v řízení jednotlivců, týmů a organizací. Cílem je poskytnout studentům nejnovější i osvědčené nástroje a poznatky z organizační praxe, které jim umožní efektivněji řešit organizační problémy, vést týmy, uskutečňovat změny, motivovat zaměstnance, ovlivňovat jejich organizační chování, účinně řešit konflikty a adekvátně čelit výzvám v neustále se měnícím prostředí. Seznámí se s vlastními klíčovými aktivátory činnosti a osvojí si techniky a nástroje pro seberozvoj, posílení sebedůvěry a sebeúčinnosti a pro utváření pozitivního, produktivního a bezpečného pracovního prostředí.
Získané způsobilosti Po absolvování předmětu studenti mají rámcoví přehled o teoretické bázi personálního managementu a motivačních teorií s důrazem na historický vývoj. Rozumí podmínkám, kontextu a souvislostem, které ovlivňují řízení a rozvoj zaměstnanců v organizacích. Studenti získají praktické znalosti v oblasti kompetenčních modelů, měření výkonnosti, řízení změn, řízení kariéry, talent managementu a moderních metod rozvoje zaměstnanců a týmů. Studenti identifikují své silné stránky a rozvojové oblasti, naučí se techniky pro posílení sebedůvěry a využívání svých předností v manažerské praxi. Absolvent předmětu bude znát a umět prakticky využívat nástroje pro vyhledávání a rozvoj talentů. Budou schopni kriticky uvažovat a identifikovat mezery a potenciál ve dovednostech zaměstnanců, plánovat a implementovat rozvojové programy na podporu synergického efektu a uvolnění potenciálu lidských zdrojů, s cílem zvýšit angažovanost, pracovní spokojenost, výkonnost a využít potenciál inovovat v souladu s trendy a současnými požadavky na trhu práce. Získají schopnost řešit výzvy a vyvíjet konkrétní strategie pro organizační praxi, využijí moderní metody a nástroje v oblasti HRM/WOP.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Písemný test

Požadavky na studenta: Docházka (maximálně 1 ospravedlněná absence). Aktivní účast na výuce. Vypracování dílčích úkolů, které řeší konkrétní výzvy a strategie z organizační praxe a krátká prezentace.
Doporučená literatura
  • Appelo. J. (2011). Management 3.0: Leading Agile Developers, Developing Agile Leaders. NY: Addison-Wesley.
  • Capra, F. (2016). The Systems View of Life: A Unifying Vision. Cambridge University Press.
  • Curphy, G., & Hogan, R. (2012). The Rocket Model: Practical Advice for Building High Performing Teams. Hogan Press.
  • Dank, N. & Hellström, R. (2020). Agile HR: Deliver Value in a Changing World of Work. Kogan Page.
  • Edmondson, A.C. (2018). The Fearless Organization: Creating Psychological Safety in the Workplace for Learning, Innovation, and Growth. Wiley; 1st edition.
  • Gray, D. & Vander Wal, T. (2012). The Connected Company. O'Reilly Media, Inc.
  • Hofstede, G. et al. (1991). Cultures and Organizations: Software of the Mind.. London: McGraw-Hill.
  • Hogan, R. (2006). Personality and the Fate of Organizations. Psychology Press.
  • Hurley. R. F. (2011). The Decision to Trust: How Leaders Create High-Trust Organizations.. Jossey-Bass; 1st edition.
  • Chamorro-Premuzic, T. (2019). Why Do So Many Incompetent Men Become Leaders?: (And How to Fix It).. Harvard Business Review Press.
  • Kotter, J. P. , Akhtar, V., & Gupta. G. (2021). Change: How Organizations Achieve Hard-to-Imagine Results in Uncertain and Volatile Times. Wiley; 1st edition.
  • Laloux, F. (2014). Reinventing organizations: A Guide to Creating Organizations Inspired by the Next Stage in Human Consciousness. Nelson Parker.
  • Leutner, F., Akhtar, R. & Chamorro-Premuzic, T. (2022). Future of Recruitment: Using the New Science of Talent Analytics to Get Your Hiring Wright.. Emerald Publishing Limited.
  • Lissack, M. (2002). The Interaction of Complexity and Management.. Praeger.
  • Little, J. (2014). Lean Change Management: Innovative Practices For Managing Organizational Change.. Happy Melly Express.
  • Manns, M. L. & Rising, L. (2004). Fearless Change: Patterns for Introducing New Ideas.. Addison-Wesley.
  • Petterson, K., Grenny, J., Maxfield, D., McMillan, R., & Switzler, A. (2007). nfluencer: The Power to Change Anything.. McGraw-Hill.
  • Seddon, J. (2003). Freedom from Command and Control: A Better Way to Make the Work Work. Vanguard Consulting Ltd.
  • Senge, P. (2006). The Fifth Discipline: The Art & Practice of The Learning Organization.. Doubleday.
  • Schein, E. H. (2013). Humble Inquiry: The Gentle Art of Asking Instead of Telling.. Berrett-Koehler Publishers.
  • Schein, E.H. (2004). Organizational Culture and Leadership.. John Wiley & Sons Inc.
  • Winsborough, D. (2017). Fusion: The Psychology of Teams.. Hogan Assessments.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní