Předmět: Pedagogická psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogická psychologie
Kód předmětu PCH/MPED
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Školní ne/úspěšnost v souvislostech, známkování a formativní hodnocení 2) Emoce ve škole, školní klima, sociálně-emoční kompetence a jejich rozvoj 3) Morální vývoj v kontextu školy a hodnotové vzdělávání 4) Třídní klima a vztahy ve třídě (sociometrie, role žáků ve třídě, typy třídního kolektivu) 5) Negativní jevy ve škole - mimo šikanu, a jak s nimi pracovat (záškoláctví, užívání návykových látek a jeho prevence, efektivní preventivní programy, aj.) 6) Negativní jevy ve škole - šikana a její řešení 7) Inkluzivní vzdělávání, žáci se SVP a nadaní žáci vč. zákonných úprav 8) Standardizované testování v rámci školství, IQ a kritika selektivity českého školství 9) Učitelé a specifika jejich profese, požadované dovednosti (např. management třídy aj.) 10) Role rodičů ve vzdělávacím systému a komunikace s nimi

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou školní ne/úspěšnosti, standardizovaného testování, specifiky jednotlivých aktérů ve školství (rodiče, učitelé, žáci), sociálními procesy ve škole vč. negativních jevů, a jejich vzájemnými souvislostmi.
Absolvent: - orientuje se v nárocích povolání učitele a dovede popsat specifika jeho interakcí se žáky - zná zásady pro komunikaci s ostatními aktéry ve vzdělávání
Předpoklady
Znalosti z kognitivní a sociální psychologie, terminologie pedagogické psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Didaktický test, Seminární práce

Aktivní účast ve výuce, splnění průběžných úkolů (2 recenze), závěrečná ústní zkouška. Podrobněji viz Moodle.
Doporučená literatura
  • Čapek Robert. (2010). Třídní klima a školní klima. Praha: Grada.
  • Mareš Jiří. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  • Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi.. Praha, Portál.
  • Vacek Pavel. (2010). Průhledy do psychologie morálky. Hradec Králové.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní