Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy znalostní části předmětu: 1. Teorie cesta-cíl a) Základní předpoklady; Hlavní složky teorie (chování vůdce, charakteristiky následovníka, charakteristika úkolu) b) Teorie očekávání; Motivace a odměny c) Silné stránky a kritika 2. Rod a leadership a) Výzkumné otázky; skleněný strop (glass ceiling) vs. leadership labyrint b) Pochopení labyrintu - Tři typy vysvětlení (rozdíly lidského kapitálu, rodové rozdíly, předsudky) c) Navigace v labyrintu 3. Etický leadership a) Etické teorie, etika a vedení b) Temná stránka vedení, toxický trojúhelník c) Zásady etického vedení 4. Týmové role podle VIA Institute on Character a) Teorie rolí b) Týmové role a pozitivní psychologie c) Vztah týmové role se silnými stránkami charakteru a pracovní spokojenosti 5. Manažer a tvořivost a) Tvořivý produkt a proces b) Bariéry tvořivosti c) Tvořivost a inovace d) Řešení tvůrčích problémů 6. Manažerské techniky - delegovaní a) Delegování a jeho předpoklady b) Úrovně delegování; Úrovně, následovníci a vhodné činnosti c) Postup delegování d) Přínosy delegování 7. Manažerské techniky - vyjednávaní a) Vyjednávání; Cíl a alternativy b) Příprava; Průběh a ústupky c) Úspěch nebo ztráta 8. Rozhovory s významnými osobnostmi oboru (podnikatelé, manažeři, psychologové ve významných pozicích) Seminární část 1. Případové studie. 2. Modelové situace. 3. Práce ve skupinách s diskusí a zpětnou vazbou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavní cílem předmětu je seznámení studentů se základními okruhy manažerské psychologie jako disciplíny řešící setkání řídících a řízených zaměstnanců v kontextu jejich osobností, procesu řízení a činností v pracovním prostředí. Vedle znalostního základu je cílem předmětu vytváření schopností k analýze manažerských stylů. Předmět zprostředkovává základní vhled do psychologické problematiky řízení malých i velkých týmů. Součástí výuky jsou diskuse s hosty - zkušenými manažery (zejména psychology).
- Definuje manažerskou činnost a způsoby ovlivňování zaměstnanců z pohledu manažerské psychologie. - Vysvětí etické a genderové aspekty vedení. - Analyzuje styly řízení na základě pozorování a rozboru mluvených a psaných pramenů. - Uplatňuje metody vyjednávání a delegování.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Docházka (2 absence povoleny). Samostatné vypracování seminární práce. Účast na modelových situacích během seminářů. Zpracování reflexe ze setkání s hosty ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M. & STEPHENS, T. (2008). Management a leadership.. Praha.
-
ARMSTRONG, M. (2009). Odměňování pracovníků.. Praha.
-
BROOKS, I. (2003). Firemní kultura. Jedinci, skupiny, organizace a jejich chování.. Brno.
-
CIPRO, M. (2009). Delegování jako způsob manažerského myšlení.. Praha.
-
COVEY, S. R. (2010). 7 návyků skutečně efektivních lidí.. Praha.
-
DVOŘÁKOVÁ, Z. et al. (2007). Management lidských zdrojů.. Praha.
-
HOLÁ, J. (2011). Jak zlepšit interní komunikaci.. Brno.
-
IMAI, M. (2011). Kaizen.. Brno.
-
ISAACSON, W. (2011). Steve Jobs.. Praha.
-
Jarošová, E. a kol. (2001). Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha.
-
Jay, R., Templar, R. (2006). Velká kniha manažerských dovedností. Praha.
-
Mikuláštík, M. (2007). Manažérska psychologie. Praha.
-
MILLER, L. (2009). Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance.. Praha.
-
PAUKNEROVÁ, D. et al. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery.. Praha.
-
Peter G. Northouse. (2018). Leadership : theory and practice. Thousand Oaks : SAGE Publications.
-
Provazník, V.: . (2002). Psychologie pro ekonomy a manažery. Praha.
-
SENGE, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha.
-
WAGNEROVÁ, I. et al. (2011). Psychologie práce a organizace.. Praha.
-
WELCH, J. (2005). Cesta k vítězství.. Praha.
|