Vyučující
|
-
Manková Denisa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení školní psychologie (koncepty ve světě i u nás), co vše tam spadá - představení témat Vývoj oboru ve světě u nás - historické a legislativní vymezení Adaptace a přijetí ŠP na školách Specifika práce ŠP na základní a střední škole Představení koncepce ŠPP a souvztažná sít 1 (systém školského a školního poradenství) Školní psycholog a práce s dalšími subjekty ve škole 1 Kohezivní a adaptační kurzy Etika ve školním poradenství 1 Klima třídy, klima školy a evaluace školy Sebepéče, intervize a supervize ŠP Kazuistické případy Výzkumné aktivity v ČR v oblasti ŠP
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Školní psychologie se v současné době stává oborem, který se v našem státě začíná etablovat a v budoucnosti s ním počítá školská politika. Je tedy potřeba znát kontext jejího vzniku, orientovat se v tom, jaké místo zaujímá v systému ped.psych. poradenství, co může nabídnout, jaké používá metody.
Znalosti - student: - popíše principy poskytování školních psychologických služeb, - vysvětlí vztahovou síť školy a funkce jednotlivých jejích subjektů, - zná principy tvorby adaptačního programu, - zná diagnostické metody používané při práci ŠP, - vysvětlí vhodné postupy práce s různými typy třídních kolektivů. Dovednosti - student: - dokáže vytvořit program adaptačního pobytu pro konkrétní školu, - aplikuje principy správných postupů při psychologickém vyšetření dítěte, - aplikuje principy správných postupů šetření a intervence při práci se třídou.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce, Písemný test
Aktivní zájem o danou disciplínu. Sledování informací o školní psychologii na internetu. Sledování aktuálního dění ohledně legislativních úprav v souvislosti se školní psychologií. Návštěva školního poradenského pracoviště - jeden den práce školního psychologa ve škole. Vlastní zkušenost s psychologickým poradenstvím (podle dohody s vyučujícím). Znalosti a porozumění dané problematice.
|
Doporučená literatura
|
-
Braun, R., Marková, D., Nováčková, J. (2014). Praktikum školní psychologie.. Praha: Portál.
-
Fontana, D. (2010). Psychologie ve školní praxi, 3.vyd.. Praha: Portál.
-
Pešová,I.,Šamalík,M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha:Grada,2006..
-
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha, Grada Publishing.
-
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
-
Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová,M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Universita Karlova.
-
Zdeněk Matějček. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství.. Praha: Portál.
|