Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Podoba a cíle vzdělávání 2) Vzdělávací systém u nás, termíny pedagogické psychologie a edukačních věd 3) Mýty ve vzdělávání 4) Různé přístupy k učení - odraz asocianismu, behaviorismu a neobehaviorismu v českém školství, vč. přístupů k motivaci (odměny, tresty a pochvaly, teorie sebedeterminace aj.) 5) Kognitivismus a konstruktivismus ve vzdělávání 6) Mozkově kompatibilní vzdělávání & humanistický pohled na vzdělávání 7) "Alternativní školy/přístupy" (montessori, waldorf,až po unschooling a domácí vzdělávání) 8) Současné trendy ve vzdělávání a nové technologie (digitální vzdělávání, digitální gramotnost aj.) 9) Vzdělávací systémy v jiných zemích
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem, pojmy a metodami oboru pedagogické psychologie, objasnit základní principy učení a vyučování včetně souvisejících motivačních a sociálních faktorů, a představit různé teorie a přístupy k učení, vyučování a výchově, včetně historického a interdisciplinárního kontextu jejich vývoje.
Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života. Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školství Znát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství
|
Předpoklady
|
Znalosti z kognitivní psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Splnění průběžných úkolů, složení závěrečné zkoušky. Podrobněji viz Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.
-
Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
Holt J. (2012). Proč děti neprospívají.. Volary: Stehlík.
-
Holt,J. Jak se děti učí.
-
Mareš Jan. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
-
Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
-
Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
-
Průcha, J. (2013). Moderní pedagogika.. Praha: Portál.
-
Vester Frederic. (1997). Myslet, učite se .. a zapomínat?. Plzeň: Fraus.
-
Vester,F. Myslet, učit se .. a zapomínat?.
|