Předmět: Speciální otázky pedagogické psychologie

« Zpět
Název předmětu Speciální otázky pedagogické psychologie
Kód předmětu PCH/DSOPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní osobního setkání bude workshop na vybrané téma se zvaným přednášejícím (předpokládá se Feuersteinovo instrumentální obohacování). S ohledem na to, že půjde o setkání jediné, NEBUDE POVOLENA ABSENCE ani její nahrazování jiným úkolem.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Rozšířit a prohloubit znalosti z oboru pedagogické psychologie.
-student získá širší a hlubší rozhled v oblasti výchovy a vzdělávání -bude se lépe orientovat v otázkách aplikace pedagogické psychologie do praxe
Předpoklady
Absolvování předmětu Úvod do pedagogické psychologie, zájem o danou problematiku.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

- účast na semináři (nulová absence) - nahrání individuálního úkolu na Moodle nejpozději do 4.5. - vyberte si jednu z variant: a) Provedení rozhovoru s vyučující/m na zvolené ZŠ či SŠ s cílem zjistit, jaké jsou aktuální podmínky jeho/její práce, s čím je spokojený/á a co by naopak chtěl/a zlepšit. Orientační otázky viz šablona níže, doplňujícím dotazům se meze nekladou. Rozsah přepisu min. 3600 znaků, max. 7200 znaků. Vyučujícím byste neměli být Vy, mělo by jít alespoň o kolegu/yni ze školy či známého/známou... b) Zápis z pozorování výuky na ZŠ či SŠ, s cílem popsat způsob výuky, přístup vyučující/ho a formu komunikace se žáky, příp. i rodiči. Orientační body viz šablona níže, dalším postřehům se meze nekladou. Rozsah přepisu min. 3600 znaků, max. 7200 znaků. Škola může, ale nemusí být nějakým způsobem "alternativní". Pokud učíte, můžete zkusit (sebe)reflexi některé z Vašich hodin, popř. si do ní přizvat kolegu/kolegyni na náslech a nechat si dát zpětnou vazbu... c) Rozhovor s některým z dětí/dospívajících v rodině (nebo u známých, přátel,...), jak u nich aktuálně výuka probíhá, jak ji vnímají, co jim přijde OK a co by na své konkrétní výuce rádi změnili, opět v rozsahu přepisu min. 3600 znaků, max. 7200 znaků. (Zde šablona není, ale můžete se inspirovat předchozími.)
Doporučená literatura
  • Gray, P. (2016). Svoboda učení. Jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání.. Praha.
  • Jedlička,R. a kol. Mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004.
  • Kolář, M.. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997..
  • Lang G., Berberichová Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998..
  • Průcha, J. (2011). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portal.
  • ROGERS,C.R., FREIBERG,H.J. (1998). Sloboda učiť sa. Bratislava : Persona.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr