Předmět: Filmový seminář 1

« Zpět
Název předmětu Filmový seminář 1
Kód předmětu PCH/DPSF1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Manková Denisa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Prezentace vybrané série snímků v tematické linii. První část semináře je založena na společné prezentaci filmu. Druhá část semináře je pak tvořena metodou focus groups s důrazem na schopnost introspekce a jejího využití v psychologii - v tomto případě na práci s filmem. Vzhledem k délce prezentovaných filmů a následné diskuzi je seminář vyučován blokově ve vybraných a domluvených termínech.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je naučit studenty pracovat s introspektivním zpracováním zhlédnutého filmového materiálu tak, aby byli schopni své myšlenky, pocity a názory následně sdílet ve skupinové diskuzi a umět také přijímat a zpracovávat pohledy ostatních účastníků semináře. Studenti se v semináři učí zacházet s prožitkovým materiálem jako zdrojem informací využitelným v klinické i sociálně psychologické praxi.
Použití introspektivní metody v praxi. Analýza kvalitativního narativního materiálu. Kombinace introspektivního materiálu a podkladů k filmu. Schopnost zamyslet se nad viděným dílem z různých úhlů pohledu.
Předpoklady
Zájem o filmy a filmovou tvorbu Metodologie I. - III.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a ohniskových skupinách. Zvládnutí metody introspekce a její aplikace na praci s filmem.
Doporučená literatura
  • David Bordwell & Kristin Thompson. (2011). Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha. Akademie múzických umění (AMU).
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody. Praha: Grada.
  • Murray Smith. (2022). Moving Pictures: A New Theory of Film Genres, Feelings, and Cognition. Oxford University Press.
  • Torben Grodal. (1999). Engaging Characters: Fiction, Emotion, and the Cinema (2nd edn). Clarendon Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr