Vyučující
|
-
Šmahajová Veronika, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení předmětu, cíle, aplikační možnosti, literatura 2. Mentální postižení, demence u dětí 3. Pervazivní vývojové poruchy 4. Tělesná, smyslová a kombinovaná postižení u dětí 5. Rodina dítěte s postižením 6. Chronicky a nevyléčitelně nemocné děti, problematika bolesti a jejího zvládání u dětí, psychologické aspekty hospitalizace dítěte, smrt u dětí 7. Problematika zanedbávání, týrání a zneužívání dětí, syndrom CAN 8. Základní psychické potřeby, psychická deprivace a možnosti její nápravy 9. Specifické poruchy učení 10. Poruchy příjmu potravy v dětství a v dospívání 11. Hyperkinetické poruchy (ADHD, ADD) 12. Poruchy chování u dětí 13. Úzkostné poruchy u dětí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s psychickým vývojem a psychologickými aspekty výchovy dětí různě postižených nebo žijících v ohrožujících podmínkách.
Orientace v problematice vývoje a výchovy dětí s postižením, dětí s poruchami vývoje, dětí chronicky nemocných, dětí zanedbávaných a týraných, dále v problematice psychické deprivace.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětů Vývojová psychologie 1-3
PCH/DVPS1 a zároveň PCH/DVPS3
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Podmínka udělení zápočtu: Samostudium, skupinová práce, docházka.
|
Doporučená literatura
|
-
Carr, A. (2006). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology: A Contextual Approach.. New York: Brunner-Routledge.
-
Dunovský, J., Matějček, Z., Dytrych, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha, Grada Publishing 1995..
-
Mareš, J. Dítě a bolest. Praha, Grada Publishing 1997..
-
Matějček, Z., Langmeier, J. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha, Karolinum, 2011.. Praha, Karolinum.
-
Matějček, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany, H+H 2001..
-
Říčan. P., Krejčířová, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada Publishing 2006..
-
Wenar, Ch. & Kerig, P. (2011). Developmental Psycholopathology. From Infancy through Adolescence 5th. Ed. 2011. Berkshire: Mc Graw-Hill Education.
|