Vyučující
|
-
Šucha Matúš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Risser Ralf, prof. Dr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Teorie, cíle a metody a. Dopravní systém a mobilita b. Dopravní prostředky i. Bezpečnost (objektivní a subjektivní) ii. Kvalita života iii. Zdraví a veřejné zdraví iv. Prostředí v. Využití území vi. Udržitelnost (udržitelná bezpečnost - SWOV) e. Hlavní dopravněpsychologické modely a teorie (Vize 0, teorie plánovaného chování, teorie homeostázy atd.) 2. Řidič a jeho vnímání, osobnost, chování, motivace a emoce a. Chování řidiče ? různé teorie (Gadget, subjektivní riziko, seberegulace) b. Schopnosti řidiče (včetně vizuální pozornosti a dalších forem smyslového vnímání) c. Osobnost řidiče d. Emoce a motivace 3. Účastníci silničního provozu 4. Způsobilost k řízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Exkurze
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním cílem předmětu je seznámit studenty se základními teoriemi, cíli a metodami dopravní psychologie, včetně chování účastníků silničního provozu a posouzení psychické způsobilosti k řízení dopravního prostředku.
Student získá základní znalosti z oblasti dopravní psychologie a oblasti lidského faktoru v dopravě obecně.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je obecná znalost psychodiagnostiky, klinické psychologie a psychologie osobnosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Anamnestická metoda
Písemný test zaměřen na ověření znalostí. Rozsah znalostí: prezentace zveřejněná v EDISu, povinná literatura, informace z přednášky. Povinná účast na přednášce.
|
Doporučená literatura
|
-
Seitl, M., Šucha, M. (2010). MANUÁL DOPORUČENÝCH PSYCHODIAGNOSTICKÝCH METOD pro vyšetřování a posuzování psychické způsobilosti k řízení motorových vozidel. Praha.
-
Šucha, M., et al. (2013). Dopravní psychologie pro praxi. Praha.
-
Vanderbild, T. (2008). Traffic.
|