Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická a školní psychologie - terminologie a metody 2. Učení a vyučování - teorie a přístupy 3. Behavioristický a kognitivistický přístup k učení 4. Inovativní přístupy k učení a vyučování 5. Význam motivace ve výuce 6. Školní úspěšnost a cíle vzdělávání 7. Sociální kontext učení a vzdělávání 8. Žáci s SVP, inkluze 9. Negativní jevy ve škole (šikana apod.) 10. Možnosti uplatnění psychologa ve školství 11. Mýty ve vzdělávání 12. Vzdělávací systémy u nás a v zahraničí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmět je poskytnout studentům informace o: - základních tématech pedagogické a školní psychologie; - "tradičních" a "alternativních" přístupech k učení a výuce; - faktorech ovlivňujících proces učení (např. paměť, motivace, inteligence atd.); - pracovních možnostech psychologa ve vzdělávacím systému a ve školním prostředí
Po absolvování předmětu bude student schopen: - vysvětlit základní pojmy z oblasti pedagogické psychologie (vzdělávání, učení, výuka, motivace); - porovnat a zhodnotit různé přístupy k učení a vzdělávání; - identifikovat a popsat faktory ovlivňující proces učení a jeho výsledky; - přemýšlet o vlastních zkušenostech s učením a uvést je do kulturního a sociálního kontextu.
|
Předpoklady
|
Znalosti z kognitivní psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou
Aktivní účast ve výuce, splnění průběžných úkolů (2 eseje), závěrečná ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
|