Vyučující
|
-
Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení oboru experimentální psychologie: definice; základní předpoklady. Historický přehled: kořeny experimentální psychologie; zakladatelé, zdroje inspirace. Reakční čas: základní proměnná, druhy experimentů: laboratorní a terénní experiment. Proměnné: dělení proměnných podle schématu S-O-R; závislé proměnná a nezávisle proměnná. Zdroje zkreslení: v pokusné osobě, v experimentální situaci, vnější okolnosti. Kontrola v experimentálním výzkumu: stabilizace a zkonstantnění, použití kontrolní skupiny Základní designy exp. výzkumu Praktické ukázky: prezentace současného experimentálního výzkumu v psychologii
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Experimentální metoda 1 Cílem předmětu je seznámit studenty se základy experimentální výzkumné metody, jejími odlišnostmi od jiných výzkumných metod, s historickým vývojem použití experimentu v psychologii a představit pomocí ukázek současných experimentálních výzkumů v současné době užívané postupy a způsoby prezentace. Součástí výuky jsou i praktická cvičení v malých skupinách, kde si studenti vyberou a rozplánují svůj námět na vlastní experimentální cvičení, které je praktickým a hodnoceným výstupem v rámci zkoušky z navazujícího předmětu EM2K.
Znalosti (Student ?): 1. Je obeznámen s historickým vývojem experimentální metody v psychologii 2. Rozumí principům experimentu a kvaziexperimentu jakožto nástrojům pro zjišťování kauzálních vztahů mezi proměnnými. 3. Zná typické zdroje zkreslení v pokusných osobách, experimentální situaci i vnějších podmínkách. Dovednosti (Student?): 1. Navrhuje jednoduchý experimentální výzkumný projekt na volné téma z oboru psychologie. 2. Operacionalizuje klíčové, tj. nezávislé i závisle proměnné v konkrétním experimentu. 3. Naplánuje efektivní způsoby řešení kontroly nežádoucích proměnných a rušivých vlivů v konkrétní experimentální situaci
|
Předpoklady
|
Předmět EM1K je povinným předmětem kategie A a podmínkou pro jeho absolvování je absolvování předmětů ZM1K, ZM2K a KMK. EM1K je zároveň podmínkou pro navazující EM2K.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studenti mají v rámci EXP1 za úkol navrhnout vlastní experiment (min. dvě A4) s těmito podmínkami: - musí to být skutečně experiment popřípadě kvaziexperiment (viz metodologická literatura) - musí se týkat psychologie - musí se jednat o vlastní práci (inspirace a opakovaní již provedených exp. je možné). Studenti mají možnost prácovat ve dvojicích (u některých experimentů i ve trojicích). Jedná se o experimentální cvičení a není proto například nutné získávat velký počet účastníků či zpracovávat data statistickými testy. Pro udělení zápočtu je podmínkou účast na cvičeních a návrh experimentu.
|
Doporučená literatura
|
-
Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London.
-
Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha.
-
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha.
-
Hoskovec, J. (1992). Tajemství experimentální psychologie. Praha.
-
Maxwell, S.E., Delaney, H.D. (2004). Designing experiments and analyzing data. London.
|