Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Teoretický úvod k meditační praxi, ukázka a nácvik meditační pozice. Praktický nácvik zenové meditační praxe a meditace všímavosti a vhledu. Nácvik meditace mettá + ochutnávka jiných řízených meditací. Diskuse a sdílení + tipy na domácí praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Exkurze
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Praktický nácvik meditace, vlastní zkušenost s meditací. Využití meditace při zvládání úzkosti a stresu, rozvoj klidu, vůle, sebeovládání, sebepoznání, všímavosti a vhledu, kultivace mysli. Propojení s existenciálně - analytickým přístupem v psychologii.
Získání základu pro vlastní meditační praxi, její využití pro sebe-kultivaci a lepší zvládání života.
|
Předpoklady
|
Vlastní hlubší zájem o sebepoznání, ochota růst a pracovat na sobě, studium psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Seminární práce
Pravidelná docházka, pohodlné oblečení, aktivita v diskuzi. Četba doporučené literatury, domácí meditační praxe. Seminární práce na pokladě doporučené literatury a vlastní praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Cílek Václav. Mrtvá kočka.
-
Clary, T., F. Předávání světla.
-
Frýba, M.:. Buddhova meditace všímavosti a vhledu. .
-
Frýba, M.:. Psychologie zvládání života, MU Brno 1995.
-
Frýba, M.:. Umění žít šťastně. .
-
Honzík, J. Jednota v rozmanitosti. .
-
Chang, C. Původní učení čchanového buddhismu. .
-
I. D. Yalom. (2006). Existenciální psychoterapie. Praha.
-
Sajadó, J. Meditace vipassana, poučení o meditaci všímavosti a vhledu. .
-
Tolle, Eckhart. (2001). Moc přítomného okamžiku. Pragma.
-
Watts, A. Cesta Zenu.
|