Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- nežádoucí proměnné a jejich kontrola - plánování výzkumu - kvalitativní designy výzkumu (případové studie, kvalitativní evaluace,?) - kvantitativní designy výzkumu postavené na deskripci - korelační studie - neexperimentální plány, kvaziexperimenty, experimenty - vnitrosubjektový a mezisbujektový experimentální design - faktoriální experimentální designy - pravidla pro publikaci výsledků dle APA
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět ZM2 navazuje na předmět ZM1 a dále ho rozvíjí. Jde o základy metodologie psychologického výzkumu, které studenti uplatní při psaní seminárních a diplomových prací a dále v praxi při posuzování jiných výzkumů a publikací, nebo též při diagnostickém procesu.
Cílové kompetence posluchače kurzu: - Orientuje se v základních kvantitativních výzkumných designech jako je experiment, kvaziexperiment, korelační studie, dotazníkové šetření atd. - Orientuje se v základních kvalitativních výzkumných designech, jako jsou případové studie, terénní výzkum, evaluace, akční výzkum atd. - Chápe základní principy psychometrie a rozumí pojmům validita, reliabilita a standardizace. - Ovládá základy popisné statistiky, tj. zejména charakteristiky centrální tendence, variability a tvaru rozdělení u souborů dat. - Ovládá základy analytické práce s kvalitativními daty. - Dokáže popsat rozdíly mezi kvalitativním a kvantitativním přístupem, zná silné a slabé stánky obou přístupů.
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu ZM1B.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test
Znalosti a dovednosti jsou ověřovány jednak lektorem přímo při procesu výuky (tj. aktivní dotazování a zapojení studentů) a dále pak zejména písemným zápočtovým multiple-choice testem ověřujícím znalosti a porozumění. Klasifikační výstup - zápočet je udělen za zvládnutí zápočtového testu minimálně na 70%. Zkouška je souborná, ústní, z obou semestrů/předmětů ZM1 a ZM2, kde student odpovídá na dva okruhy otázek z obsahu obou předmětů. Povinná literatura: Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. Studijní podpory od vyučujícího, tj. přednáškové texty a powerpointové prezentace Doporučená literatura: Hendl, J., & Remr, J. (2017). Metody výzkumu a evaluace. Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Coolican, H. (2019). Research Methods and Statistics in Psychology, 7th ed. Routledge.
|
Doporučená literatura
|
-
Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London.
-
Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha.
-
Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha.
-
Punch, K.F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha.
|