Vyučující
|
-
Orel Miroslav, MUDr. PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Cílem je základní seznámení se stavbou a fungováním lidského těla, postavení biologické roviny v rámci člověka jako bio-psycho-sociálně-spirituálního celku. Zmiňována je hierarchie stavby těla (od subcelulární úrovně), vztahy a vazby lidské psychiky na tělesné funkce, nárys komplexního přístupu a psychosomatického myšlení. (Vše včetně základního latinského názvosloví, které bude vyžadováno u zkoušky a do budoucna poskytne orientaci v odborné literatuře, lékařských zprávách atd.). Okruhy: Stavba a funkce buňky, tkáně lidského těla Krev a její součásti, oběh krve a lymfy, imunita Pohybový aparát pasivní (soustava kosterní) a aktivní (kosterní svalstvo) Dýchací soustava, vylučovací soustava Trávící soustava, kožní ústrojí Reprodukční soustava muže a ženy (včetně početí, těhotenství, porodu) Endokrinní soustava Základy komplexního přístupu k člověku, psychosomatického myšlení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Exkurze
- 3 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 8 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Základní přehled stavby a funkce lidského těla včetně buněčné biologie. Získání orientace v komplexním (bio-psycho-sociálně-spirituálním přístupu). Fyziologie a psychologie. Anatomie jednotlivých orgánových systémů. Fyziologie kůže. Fyziologie, srdce a dýchání. Fyziologie trávení. Látkový a energetický metabolismus. Fyziologie výživy. Termoregulace. Funkce endokrinních a pohlavních žláz. Fyziologie svalstva apod. Hlavní důraz je kladen na interakční řídící a koordinující soustavy (hormonální - imunitní - nervová) a jejich vztah k psychologii a psychice.
Základní přehled stavby a funkce lidského těla včetně buněčné biologie. Získání orientace v komplexním (bio-psycho-sociálně-spirituálním přístupu). Hlavní důraz je kladen na interakční řídící a koordinující soustavy (hormonální - imunitní - nervová) a jejich vztah k psychologii a psychice.
|
Předpoklady
|
zájem, bez jiných požadavků
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Zájem, aktivní účast, vypracování seminární práce dle pokynů vyučujícího, účast na exkurzi v průběhu výuky, ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Braveny P., Nováková M. a kol.:. Stručný přehled lékařské fyziologie pro bakalářské studijní.
-
Dylevský I. :. Somatologie. Epava, Olomouc, 2000..
-
Dylevský, I.:. Základy anatomie a fyziologie člověka. Epava, Olomouc, 1995.
-
Holibková A., Laichman S.:. Přehled anatomie člověka. Univerzita Palackého v Olomouci, 1996, 2000.
-
Kaláb, M. - Orel, M.:. skripta Základy anatomie a fyziologie pro studenty psychologie I. + II. + III. díl. Olomouc, UP Olomouc, 2009..
-
Merkunová, A. - Orel, M.:. Anatomie a fyziologie člověka - pro humanitní obory. Praha, Grada Publishing, a.s., 2008..
-
Orel, M. (2019). Anatomie a fyziologie lidského těla. Praha.
-
Rokyta R. a kol :. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně. ISV nakladatelství, Praha, 2000.
-
Šmarda J. a kol.:. Biologie pro psychology a pedagogy. Portál, s.r.o., Praha, 2004.
-
Šmarda, J. a kol.:. Základy biologie pro psychology. Praha, Portál, s.r.o., 2004, 2007..
|