Předmět: Úvod do pedagogické psychologie

« Zpět
Název předmětu Úvod do pedagogické psychologie
Kód předmětu PCH/BUPP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Podoba a cíle vzdělávání 2) Vzdělávací systém u nás, termíny pedagogické psychologie a edukačních věd 3) Mýty ve vzdělávání 4) Různé přístupy k učení - odraz asocianismu, behaviorismu a neobehaviorismu v českém školství, vč. přístupů k motivaci (odměny, tresty a pochvaly, teorie sebedeterminace aj.) 5) Kognitivismus a konstruktivismus ve vzdělávání 6) Mozkově kompatibilní vzdělávání & humanistický pohled na vzdělávání 7) "Alternativní školy/přístupy" (montessori, waldorf,až po unschooling a domácí vzdělávání) 8) Současné trendy ve vzdělávání a nové technologie (digitální vzdělávání, digitální gramotnost aj.) 9) Vzdělávací systémy v jiných zemích

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 36 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s předmětem, pojmy a metodami oboru pedagogické psychologie, objasnit základní principy učení a vyučování včetně souvisejících motivačních a sociálních faktorů, a představit různé teorie a přístupy k učení, vyučování a výchově, včetně historického a interdisciplinárního kontextu jejich vývoje.
Porozumět pojmu učení v širším slova smyslu, jako významnému všeprostupujícímu a psychické zdraví indikujícímu fenoménu dětského i dospělého života. Znát základní pojmy užívané v pedagogice, aby bylo možno účastnit se diskuse probíhající mezi pedagogy a dalšími odborníky o otázkách rozvoje školství Znát a umět aplikovat základní poznatky z oblasti pedagogické psychologie v poradenství ve školství
Předpoklady
Znalosti z kognitivní psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Splnění průběžných úkolů, složení závěrečné zkoušky. Podrobněji viz Moodle.
Doporučená literatura
  • Fontana David. (2014). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Holt J. (2012). Proč děti neprospívají.. Volary: Stehlík.
  • Mareš Jan. (2013). Pedagogická psychologie. Praha.
  • Nováčková Jana. (2008). Mýty ve vzdělávání.. Kroměříž: Spirála.
  • Vester Frederic. (1997). Myslet, učite se .. a zapomínat?. Plzeň: Fraus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní