Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvodní seminář povede vyučující a zaměří se na tématiku "jak připravit seminář", následné 2 bloky pak proběhnou formou zvané přednášky. Další semináře už budou v režii studentů - rozdělíte se do týmů po 5-6 osobách a připravíte si výuku "tak, jak by podle vás (a tipů z úvodního semináře) měla vypadat", na vámi zvolené téma. Ke každému tématu také tým dodá 3 otázky pro závěrečný zápočtový test (včetně jasných správných odpovědí). Možná rámcová náplň/témata bloků: - Vzdělávání žáků s SVP/různým hendikepem - Specifické "výchovy" ve škole - sexuální výchova, dopravní výchova, finanční gramotnost,... - Týmová spolupráce ve škole a jak ji rozvíjet - Rozvoj kompetencí v rámci kurikula - Přístupy různých alternativních škol ke vzdělávání - podrobné zaměření na konkrétní školy či směr - Rozvoj sociálních a morálních vlastností ve škole - Domácí příprava, domácí úkoly...domácí vzdělávání - Rodina, komunita, kultura - vliv na vzdělávání - Osobnost učitele ve vyučovacím procesu - Souvislost stravování a studijní úspěšnosti, vztahů ve škole apod. - Efektivní zapojení digitálních technologií do výuky - Různé přístupy k výuce "klasických" předmětů (např. Hejného matematika aj.) - ... S ohledem na situaci nebude možné realizovat vlastní návštěvy škol (Droždín, Horka,...).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Rozšířit a prohloubit znalosti z oboru pedagogické psychologie, vyzkoušet si v týmu roli vyučujícího a přípravy výukového bloku, vč. zakončení.
-student získá širší a hlubší rozhled v oblasti výchovy a vzdělávání -bude se lépe orientovat v otázkách aplikace pedagogické psychologie do praxe
|
Předpoklady
|
Absolvování předmětu Úvod do pedagogické psychologie, zájem o danou problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor
-aktivní účast na seminářích -týmová příprava vlastního semináře na vybrané téma - dodání 3 otázek + správných odpovědí pro závěrečný zápočtový test
|
Doporučená literatura
|
-
Gray, P. (2016). Svoboda učení. Jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání.. Praha.
-
Jedlička,R. a kol. Mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004.
-
Kolář, M.. (1997). Skrytý svět šikanování ve školách, Portál 1997..
-
Lang G., Berberichová Ch. Každé dítě potřebuje speciální přístup. Praha: Portál, 1998..
-
Průcha, J. (2011). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portal.
-
ROGERS,C.R., FREIBERG,H.J. (1998). Sloboda učiť sa. Bratislava : Persona.
|