Vyučující
|
-
Sobotková Irena, doc. PhDr. CSc.
-
Suchá Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vývojová psychologie: vymezení, cíle, aplikační možnosti, historie, významní představitelé 2. Pojem vývoj, základní formy vývoje, činitelé vývoje, zákonitosti vývoje 3. Klasické teorie vývoje (Freud, Piaget, Erikson aj.) 4. Soudobé teoretické přístupy (life-span, ekosystémové koncepce aj.) 5. Metody, výzkumné strategie a etika ve výzkumu 6. Plasticita vývoje, koncepce resilience 7. Prenatální období a porod, význam pro další vývoj, nové přístupy 8. Novorozenecké období 9. Nedonošené a nezralé děti: specifické problémy, podpora rodičů 10. Kojenecké období: vývoj základních procesů, schopností a dovedností 11. Batole: vývojové trendy ve všech oblastech 12. Základní psychické potřeby dítěte a význam jejich naplňování 13. Charakteristika předškolního období 14. Psychologická problematika vstupu dítěte do školy, vývojové aspekty zralosti pro školu 15. Dětská kresba: vývojové fáze, význam dětské kresby v psychodiagnostice dětí 16. Psychologie dětské hry: teorie, klasifikace, využití v diagnostice a terapii 17. Mladší školní věk: charakteristika, specifika 18. Dospívání: terminologie a periodizace, proměny historického náhledu na dospívání 19. Psychologická charakteristika jednotlivých fází dospívání a hlavní vývojové změny 20. Rozvoj osobnosti v dospívání, stadia vývoje osobní identity, proces individuace 21. Kognitivní, morální a duchovní vývoj v dospívání 22. Sociální a citový vývoj dospívajících 23. Období mladé dospělosti, koncepce vynořující se dospělosti 24. Problematika partnerských vztahů v mladé dospělosti 25. Manželství 26. Rodičovství 27. Alternativy života v dospělosti: singles, nesezdaná soužití, bezdětnost, osamělý rodič aj. 28. Období střední dospělosti, krize středního věku (35 - 50 let) 29. Mezigenerační vztahy, proměny vztahů k dospělým dětem a stárnoucím rodičům 30. Období starší dospělosti (50 - 60 let) 31. Období raného stáří (60 - 75 let) 32. Období pravého stáří (od 75 let) 33. Vývojově psychologické aspekty smrti a konce života, hospicová péče 34. Principy poradenství pro pozůstalé
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Prověřit znalosti studenta z oboru vývojové psychologie.
Student zná vývojová specifika všech věkových období od prenatálního období až do konce života. Rozumí proměnám lidské psychiky a chování v rozsahu celoživotního vývoje. Orientuje se v teoretických koncepcích a výzkumných přístupech, reflektuje etické aspekty výzkumu ve vývojové psychologii. Umí zdůvodnit význam vývojového, procesuálního a systémového přístupu k člověku v psychologické praxi.
|
Předpoklady
|
Vývojová psychologie 1, 2, 3
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Příprava ke zkoušce na základě daných okruhů.
|
Doporučená literatura
|
-
Gruss, P. (Ed.) (2009). Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál..
-
Haškovcová, H. (2000). Thanatologie. Nauka o umírání a smrti. Praha: Galén..
-
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team..
-
Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Možnosti, které čekají. Praha: Grada..
-
Langmeier, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizované vyd. Praha: Grada..
-
Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál..
-
Nielsen Sobotková, V. (2014). Rizikové a antisociální chování v adolescenci. Praha. Grada..
-
Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál..
-
Sheehyová, G. (1999). Průvodce dospělostí. Praha: Portál..
-
Sobotková, D., Šulová, L., Takács, L. a kol. (2015). Psychologie v perinatální péči: Praktické otázky a náročné situace. Praha: Grada..
-
Špatenková, N. (2013). Poradenství pro pozůstalé. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada..
-
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál..
-
Vágnerová, M. (2007). Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum..
-
Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum..
|