Předmět: Organizational Culture

« Zpět
Název předmětu Organizational Culture
Kód předmětu PCH/BORCU
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Sulejmanov Filip, Ph.D.
  • Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Theoretical part 1. Introduction to the culture a. Determination of culture and its levels, components (values, practices). b. Evolution of culture, enculturation, influence of culture on behaviour. c. Dimension of national cultures (G. Hofstede and G. J. Hofstede, F. Trompenaars). d. Organizational culture and its components. e. Role of organizational culture in human resources management. 2. Guidelines for description and measurement of organizational culture a. Typologies of organizational culture. b. Culture and company development. c. Significant models of organizational culture (tools and opportunities for description). d. Measurement design. 3. Analyse of data and description 4. Possibilities of change, transformation and development a. The IRIC tools for the change. b. The CTT tools for the transformation. Practical part Students prepare own case study which is aimed on the description of organizational culture or subculture in the real conditions. 1. The unit of research is given by lecturer. 2. Students determine suitable qualitative or/and quantitative design for research. 3. Students do the research in the given unit. 4. The core of the case study is consisted of a) intentional observation of the unit according to the culture components b) results of research. 5. Students present the case study during workshop.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 13 hodin za semestr
Výstupy z učení
The study of important terms in an organisational culture and the work of renowned scholars who devoted their work to research in this field. Exploring the commonly used models of organisational culture which are applied to the measurement of organisational culture in contemporary business practice (Denison's model, Barrett's model, and the model of G. Hofstede and B. Waisfisz). Gaining fundamental information about the tools which can support productivity, as well as the transformation of the whole organisation. During the semester students will discover and measure a chosen organisational culture. The course will provide students with theoretical knowledge as well as practical experience in the possibilities of discovering organisational structure and the practical difficulties involved. The graduates will be ready for work in the specific situations of development of company, concerning both diagnostics and intervention, in small or big organizations.
Listener - can define major and related concepts of organizational culture, - can describe components and levels of organizational culture, - can describe the dynamic aspect of organizational culture, - can list and explain major theories of organizational culture, including diagnostic tools, - can determine a suitable research design of organizational culture, - can carry out research in organizational culture, - can interpret findings on organizational values, habits, practices, etc., - can determine suitable measures.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce, Písemný test

Case study of organizational culture/subculture and its presentation in class. Theoretical basics of the discipline written examination.
Doporučená literatura
  • ASHKANASY, N., WILDEROM, C. P. M., & PETERSON, M. F. (Eds.). (2010). The Handbook of Organizational Culture and Climate. Thousand Oaks.
  • BARRETT, R. (2006). Building a Values-Driven Organization: A Whole System Approach to Cultural Transformation. Oxford.
  • BARRETT, R. (2013). The Values-Driven Organization: Unleashing Human Potential for Performance and Profit.. New York.
  • HOFSTEDE, G., HOFSTEDE, G. J., & MINKOV, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind (3rd Ed.). New York.
  • SCHEIN, E. H. (2010). Organizational Culture and Leadership. San Francisco.
  • SCHNEIDER, B. & BARBERA, K. (Eds.). (2014). The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Psychologie (2019) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní