Vyučující
|
-
Pechová Olga, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Deontologické etiky: Desatero, Kant, lidská práva 2. Empirické etiky: hédonismus, eudaimonismus, utilitarismus 3. Etická dilemata: drezína, lék, transplantace, letadlo, etická intuice, mimořádné situace 4. Hippokratova přísaha a lékařské sliby 5. Norimberský kodex a etické problémy medicínského výzkumu 6. Smrt, vegetativní stav, transplantace a pitvy 7. Paliativní péče, dystanázie, DNR a terminální analgosedace 8. Asistovaná sebevražda a eutanazie 9. Potraty, prenatální diagnostika a postabortivní syndrom 10. Asistovaná reprodukce, antikoncepce, surogátní mateřství, sterilizace a kastrace 11. Etické kodexy v psychologii, diskriminace, důvěrnost informací 12. Informovaný souhlas klienta, sebeurčení a jeho limity 13. Zdroje kompetence, omezení postupů a závěrů a neschopnost 14. Obecná a rozšířená zodpovědnost, kontinuita, poškození 15. Poctivost, přímočarost, duální vztahy a zneužívání, kolegové 16. Informovaný souhlas při výzkumu a osobní údaje 17. Vyhýbání se poškození a klamání při výzkumu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Výuka vychází z obecných zásad etiky jako filozofické disciplíny, ze specifických zásad sociální etiky, seznamuje s etickými teoriemi i se současnými i minulými etickými principy. Vysvětluje základní etické pojmy. Pokládá otázky zásadní v etice pomáhájících profesí a analyzuje normy, používané k jejich řešení. Učí principům samostatného mravního a etického rozvažování v dilematických situacích praxe pomáhajících profesí, s důrazem na praxi psychologa.
Znalost základních principů etického myšlení. Schopnost jejich aplikace v psychologii a dalších pomáhajících profesích.
|
Předpoklady
|
Ochota kriticky uvažovat o etických problémech.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Esej
vypracování eseje o rozsahu nejméně tří normostran (podmínka pro udělení zápočtu), ústní zkouška (dva ze šestnácti okruhů uvedených v obsahu předmětu)
|
Doporučená literatura
|
-
Anzerbacher, A. (2001). Úvod do etiky. Praha.
-
Baudyš, P. Libiger, J. (2002). Psychiatrie a etika. Praha.
-
Drozenová, W. a kol. (2008). Etika vědy v České republice: od historických kořenů k současné bioetice. Praha: Filosofia, 2010. Praha.
-
Haškovcová, H. (2002). Lékařská etika. Praha.
-
Haškovcová, H. (2007). Informovaný souhlas: jak a proč.. Praha: Galén.
-
Hodovský, Sedlák. (1994). Etika v povoláních a ve společnosti. Olomouc.
-
Ivanová, K. (2006). Základy etiky a organizační kultury v managementu zdravotnictví. Brno - NCONZO.
-
Lindsay, G., Koene, C., Ovreeide, H., Lang, F. (2010). Etika pro evropské psychology. Praha.
-
Madleňáková, L. (2010). Výhrada svědomí jako součást svobody myšlení, svědomí a náboženského vyznání. Praha.
-
Munzarová, M. (2005). Lékařský výzkum a etika. . Praha.
-
Ondok, J. P. (2005). Bioetika, biotechnologie a biomedicína. Praha.
-
Opatrná, M. (2008). Etické problémy v onkologii. Praha.
-
Slater, S. (2008). Pandořina skříňka. Praha.
-
Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. Praha: Portál.
|