Předmět: Státní doktorská zk. - ped. psych. -DSP

« Zpět
Název předmětu Státní doktorská zk. - ped. psych. -DSP
Kód předmětu PCH/9ZPP
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Vtípil Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
  • Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
  • Kupka Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní okruhy otázek: 1) Vzdělávání, učení, vyučování Základní terminologie vzdělávání, učení a vyučování (edukace, edukační realita, kurikulum, didaktika, psychodidaktika, moderní pedagogika aj.). Školský systém v ČR, zásadní instituce, dokumenty a aktuální reformy (RVP a jeho reformy, MŠMT, NPIČR, ČŠI, CERMAT, NAÚ,). Cíle vzdělávání, Bloomova taxonomie. Aktuální přístupy ke vzdělávání a výuce (čtení, psaní, počítání - např. genetická vs. analytická/syntetická metoda čtení; vázané písmo vs. Comenia script; Hejného metoda vs. klasická výuka matematiky aj.) a jejich souvislosti se školní úspěšností žáka; pojetí školní úspěšnosti a faktory, které ji ovlivňují. Srovnávací testy ve vzdělávání (mezinárodní šetření, problematika srovnávacích testů). Kritika selektivity českého školství. Alternativní a svobodné školy. Domácí vzdělávání. 2) Učení - zásady pro všechny a individuální rozdíly. Soudobé teorie vzdělávání: Poznatky kognitivní psychologie a neuropsychologie a jejich souvislost s učením (mozek a kognitivní procesy - paměť, pozornost, myšlení, inteligence) - mozkově kompatibilní vzdělávání (Highly Effective Teaching), kognitivistický, konstruktivistický a humanistický přístup ke vzdělávání, kooperativní učení a zásady efektivního učení a vyučování. Učební strategie, metakognice, instructional scaffolding. Individuální rozdíly a jejich zohlednění ve výuce (differentiated learning, mastery learning, motivační přesvědčení), formativní hodnocení a jeho principy. Stres a význam emocí při učení, zvládání školní zátěže (underachievers, overachievers), sociálně-emocionální učení. 3) Učitel - řízení třídy, interakce a komunikace ve třídě a s rodiči. Význam učitele v procesu vzdělávání - role učitele dříve a nyní, vyučovací styly. Nároky na učitele a podmínky výkonu profese učitele (psychologické, interpersonální, legislativní, finanční). Příprava a průběh profesní dráhy učitele (další vzdělávání pedagogických pracovníků, možnosti kariérního řádu apod.). Stres a syndrom vyhoření, prevence, intervence. Supervize a intervize ve škole, vztahy mezi učiteli, vedením, rodiči a dalšími aktéry ve vzdělávání, komunikace s rodiči. Pozice a role asistenta pedagoga (vč. legislativy). Hodnotový a morální vývoj ve škole, multikulturalita ve škole. Klima školy, klima třídy - různá pojetí, měření, možnosti změny. Třída jako sociální skupina, dynamika vývoje třídy, typy žáků ve třídě. Násilí a agrese ve škole, možnosti prevence a řešení. Kázeň, její psychologické aspekty. Odmítání školy - záškoláctví, školní fobie. 4) Žáci vyžadující podpůrná opatření (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami) - vč. žáků nadaných Pojmy segregace, integrace, inkluze, legislativa související s inkluzí, možnosti a výzvy inkluzivního vzdělávání. Možnosti podpůrných opatření, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, integrační tým. Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany psychologa. Novější přístupy při nápravě vývojových poruch učení (Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování, neuropsychologické přístupy, senzorická integrace). Diagnostika a přístupy k dětem s poruchou autistického spektra, metoda strukturovaného učení, aplikovaná behaviorální analýza, žáci s Aspergerovým syndromem, žáci s mentálním postižením. Žáci mimořádně nadaní - diagnostika, přístupy (akcelerace, obohacení, speciální třídy). 5) Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu Potřeby žáků v pojetí různých autorů a jejich naplňování ve škole. Různá pojetí motivace a jejich aplikace v edukačních procesech. Druhy motivů, souvislosti motivace a vůle, motivace a emocí, motivace a sebepojetí. Vnitřní a vnější zdroje motivace, odměny a tresty, výkonová motivace a její složky. Autodeterminační teorie motivace, koncept internalizace chování, autonomní a kontrolované chování. Autoregulace, rozvoj sebemonitorování, sebekontroly, výběr vhodných metakognitivních strategií. Motivační přesvědčení, očekávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Příprava na zkoušku - 375 hodin za semestr
Výstupy z učení
Získání znalostí k základním a specifickým koncepcím vzdělávání, učení a vyučování, k postavení a roli učitele, resp. k jeho možnostem ovlivňování žáků, k psychologické diagnostice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich podpoře.
- Znalost soudobých koncepcí, jejich psychologických aspektů u vzdělávání, učení a vyučování - Znalost statusu a pozice učitele, jeho obsahu práce, role při řízení třídy - Znalost diagnostických a podpůrných metod a přístupů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Předpoklady
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě - splnění všech podmínek pro připuštění ke státní závěrečné doktorské zkoušce včetně odevzdání doktorské disertační práce

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zkouška znalostí - ústní, v rozsahu 45 min. Základní literatura: Čáp, J., Mareš, J.(2011). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Průcha,J. (2011) Moderní pedagogika. Praha: Portál. Průcha,J. (2011). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. Průcha,J. ,ed. (2011). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Rozšiřující literatura: Mareš,J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. Petty,G. (2011). Moderní vyučování. Praha: Portál. Dvořák,D. et al. (2005). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál. Skutil,M.a kol.(2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Hort,V., Hrdlička,M., Kocourková,J., Malá,E. a kol.(2011). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. Kolláriková,Z., Pupala,B. ,eds. (2011). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. Vágnerová,M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: UK Karolinum. Kolář,M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Doporučená literatura: Gajdošová,E., Herényiová, G. (2009). Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha: Portál. Fenstermacher,G.D., Soltis,J.F. (2011). Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál. Stuchlíková, I. et al. (2011). Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál. Pokorná,V. (2011). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. Train,A. (2011). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál. Zelinková,O. (2011). Poruchy učení. Praha: Portál. Munden,A., Arcelus,J. (2011). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál. Hrdlička,M., Komárek,V.,eds. (2011). Dětský autismus. Praha: Portál. Říčan,P., Krejčířová,D. a kol. (2011). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada. a dále aktuální legislativa, stránky příslušných organizací a další odborné materiály dle doporučení vyučující/ho
Doporučená literatura
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  • Fontana, D., & Balcar, K. (2010). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál.
  • Hábl, J., & Janiš, K. (2010). Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Průcha, J., Janík, T., & Rabušicová, M. (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002 (3. kapitola).
  • Průcha, J. (2009). Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr