Vyučující
|
-
Viktorová Lucie, Mgr. Ph.D.
-
Vtípil Zdeněk, doc. PhDr. CSc.
-
Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
-
Smékalová Eleonora, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní okruhy otázek: 1) Vzdělávání, učení, vyučování - teoretické přístupy. Škola - instituce pro řízenou edukaci, klima školy. Edukační realita, základní pojmy a vztahy. Kurikulum a edukace. Soudobé teorie vzdělávání. Konstrukce poznání, prekoncepty, epistemologické rušení, hypermediální tendence, sociálně-historická teorie, zóna nejbližšího vývoje, teorie kooperativního učení, pedagogika osvobození, principy všeobecného vzdělání, utváření kritického myšlení. Mastery learning (B.Bloom), psychodidaktika. Učení ve školním kontextu, dětské interpretace světa, žákovo pojetí učiva. Učení z textu, učení z obrazového materiálu, autoregulační učení, činnostní ráz učení. 2) Učení - zásady pro všechny a individuální rozdíly. Poznatky kognitivní psychologie a neuropsychologie (mozek a kognitivní procesy, priming, výběrová a rozdělená pozornost, deduktivní a induktivní usuzování, kognitivní vývoj, metakognitivní schopnosti, měřítka a struktury inteligence - pojetí Sternberga, pojetí Gardnera). Mozkově-kompatibilní učení, stres při učení, zásady efektivního učení, význam emocí při učení, smysluplnost a spolupráce při učení, zvládání školní zátěže. Kognitivní a učební styly žáků. Žáci nezvládající nároky školních požadavků, underachievers, gendrové rozdíly ve školních výkonech, multikulturalita ve škole. 3) Učitel - řízení třídy, interakce a komunikace ve třídě. Význam učitele v procesu vzdělávání, příprava a průběh profesní dráhy učitele, stres a syndrom vyhoření, tradiční a netradiční role učitele ve škole, vztahy mezi učiteli, potřeba spolupráce, diskusní skupiny, intervize, supervize. Učitel ovlivňující klima třídy, vyučovací styly učitele. Autorita učitele, vedení žáků k odpovědnosti, sociální, emocionální a morální vývoj ve škole. Klima školní třídy - pojem, různá pojetí, měření, možnost změny. Třída jako netypická sociální skupina, dynamika vývoje třídy, typy žáků ve třídě. Násilí a agrese ve škole, možnosti prevence a řešení. Kázeň, její psychologické aspekty. Odmítání školy - záškoláctví, školní fobie. 4) Žáci vyžadující podpůrná opatření (žáci se speciálními vzdělávacími potřebami) Pojmy integrace, segregace, inkluze, podpůrná opatření, legislativní opora integrace, nástroje školské integrace (individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, integrační tým). Podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ze strany psychologa. Novější přístupy při nápravě vývojových poruch učení (Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování, neuropsychologické přístupy, senzorická integrace). Diagnostika a přístupy k dětem s poruchou autistického spektra, metoda strukturovaného učení, žáci s Aspergerovým syndromem, žáci s mentálním postižením, možnosti a limity integrace. Žáci mimořádně nadaní - diagnostika, přístupy (akcelerace, obohacení, speciální třídy). 5) Psychologická problematika motivace žáků v edukačním procesu Různá pojetí motivace a jejich aplikace v edukačních procesech. Druhy motivů, souvislosti motivace a vůle, motivace a emocí, motivace a sebepojetí. Vnitřní a vnější zdroje motivace, odměny a tresty, výkonová motivace a její složky. Autodeterminační teorie motivace, koncept internalizace chování, autonomní a kontrolované chování. Autoregulace, rozvoj sebemonitorování, sebekontroly, výběr vhodných metakognitivních strategií. Motivační přesvědčení jako faktor ovlivňující školní výsledky (M. Boekaertsová). Učitelovo očekávání jako motivační činitel žákova výkonu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 250 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Získání znalostí k základním současným koncepcím vzdělávání a učení, k roli učitele, k motivaci žáků a ke specifické problematice žáků, vyžadujících podpůrná opatření.
- Znát soudobé teorie, zásady, a jejich psychologické aspekty u vzdělávání, učení, vyučování - Znát obsah a roli učitele vč. přístupů k ovlivňování žáků - Znát pedagogicko-psychologické postupy u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
|
Předpoklady
|
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Aktivní účast na nabízených přednáškách/seminářích z pedagogické psychologie (minimálně 3 účasti). Odborná zkouška Zkouška znalostí - ústní v rozsahu 30 min. - viz OBSAH (Základní okruhy otázek) Základní literatura: Čáp, J., Mareš, J.(2011). Psychologie pro učitele. Praha: Portál. Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál. Průcha,J. (2011) Moderní pedagogika. Praha: Portál. Průcha,J. (2011). Přehled pedagogiky. Praha: Portál. Průcha,J. ,ed. (2011). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál. Rozšiřující: Mareš,J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál. Petty,G. (2011). Moderní vyučování. Praha: Portál. Dvořák,D. et al. (2005). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál. Skutil,M.a kol.(2011). Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. Hort,V., Hrdlička,M., Kocourková,J., Malá,E. a kol.(2011). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál. Kolláriková,Z., Pupala,B. ,eds. (2011). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. Vágnerová,M. (2001). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: UK Karolinum. Kolář,M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál. Doporučená: Gajdošová,E., Herényiová, G. (2009). Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha: Portál. Fenstermacher,G.D., Soltis,J.F. (2011). Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál. Stuchlíková, I. et al. (2011). Zvládání emočních problémů školáků. Praha: Portál. Pokorná,V. (2011). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. Train,A. (2011). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál. Zelinková,O. (2011). Poruchy učení. Praha: Portál. Munden,A., Arcelus,J. (2011). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál. Hrdlička,M., Komárek,V.,eds. (2011). Dětský autismus. Praha: Portál. Říčan,P., Krejčířová,D. a kol. (2011). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada. a dále aktuální legislativa, stránky příslušných organizací a další odborné materiály dle doporučení vyučující/ho
|
Doporučená literatura
|
-
Čapek Robert. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
-
Mareš jIŘÍ. (2013). Pedagogická psychologie.. Praha: Portál.
-
Pugnerová Michaela. (2019). Psychologie: pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada.
-
Vacek Pavel. (2013). Psychologfie morálky a výchova charekteru žáků. Hradec Králové: Gaudeamus.
|