Předmět: Zkouška z metodologie - DSP

« Zpět
Název předmětu Zkouška z metodologie - DSP
Kód předmětu PCH/9MET
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Charvát Miroslav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem tohoto předmětu je schopnost doktoranda prezentovat vlastní výzkumný plán obsahujícího zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Dílčím cílem je rozvoj schopnosti kritického posouzení jiných výzkumných studií. Předmět je dále orientován na nejčastější problémy a způsoby jejich řešení. Ve výuce budou též uplatňovány praktické ukázky práce s daty pomocí různého softwaru. 1) Jak povést kvalitní a aktuální rešerši vzhledem k předmětu výzkumu, orientace v metodologické literatuře. 2) Orientace v nových metodách (kvantitativní i kvalitativní designy). 3) Znalost a dovednost v použití softwarových řešeních (SPSS, Statistika, Atlas.ti apod.). 4) Zásady pro podávání výzkumných záměrů a publikaci výstupů. 5) Speciální otázky metodologie: detailně problematika validity, psychometrie a tvorba norem, etické zásady apod. 6) Zaměření na konkrétní výzkumný problém vzhledem k tématu disertační práce Součastí přípravy doktorandů je zejména samostudium ale i prezenční a e-learnigová výuka v rámci projektu VZKAS v metodologicko-statistickém modulu MSM http://www.vzkas.upol.cz/

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pracovní činnosti (dílny)
  • Příprava na zkoušku - 200 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem této zkoušky je zdokonalit schopnost doktoranda prezentovat vlastní výzkumný projekt (ideový a technický plán výzkumu) obsahující zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Dílčím cílem je rozvoj schopnosti kritického posouzení jiných výzkumných studií. Zkouška je dále orientována na nejčastější problémy a způsoby jejich řešení. Ve výuce (prezenčně formou víkendových soustředění a workshopů, též formou elearningu v rámci projektu VZKAS http://www.vzkas.upol.cz/ ) budou též kromě výše zmíněných dovedností uplatňovány praktické ukázky práce s daty pomocí různého softwaru.
Absolvent získá tyto kompetence: - Ví, jak povést kvalitní a aktuální rešerši vzhledem k předmětu výzkumu - Orientuje se v metodologické literatuře - Orientaje se v nových metodách (kvantitativní i kvalitativní designy). - Zná a dovede použít softwarová řešení (SPSS, Statistika, Atlas.ti apod.). - Zná zásady pro podávání výzkumných záměrů a publikaci výstupů. - Detailně se orientuje v problematice validity, psychometrie a tvorby norem apod. - Dokáže vyúracovat výzkumný záměr vzhledem k tématu disertační práce
Předpoklady
Studium DSP.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Požadavky pro úspěšné absolvování doktorské zkoušky: 1) Vypracování vlastního výzkumného plánu (cca 3-5 stran A4) obsahujícího zdůvodnění, východiska, cíle výzkumu, použitou metodiku, rozhodnutí o populaci a vzorku, metody získávání dat, metody analýzy a další specifika. Důraz bude kladem na adekvátnost použitých metod, na znalost použití těchto metod a odkazu na aktuální metodologickou literaturu. 2) Kritické metodologické zhodnocení výzkumné studie publikované v mezinárodním časopisu dle vlastního výběru doktoranda (ideálně tematicky spojeného s tématem disertační práce). Hodnocena bude zejména schopnost posouzení silných a slabých stránek posuzovaného výzkumné studie, dále též orientace v anglických odborných termínech a samozřejmě též celkové znalosti z oblasti metodologie a orientace v odborné literatuře. Doporučená studijní literatura: Babbie, E. (1995). The Practice of social Research. 7th Edition. Belmont: Wadsworth. Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step-bystep guide for students. Thousand Oaks: Sage. Coolican, H. (1999). Research Methods and Statistics in Psychology. London: Hodder & Stoughton. Creswell, J. W., PlanoClark, V. L. (2011). Designing and conducting mixed methods research. [2ndedition]. London: SAGE. Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. (Eds.) (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. London: SagePublications. S. 156-184. Disman, M. (1996). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Ferjenčík, J. (2010). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha:Portál. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido. Goodwin, C.J. (1999). Research in Psychology. Hartnoll, R. a kol. (2003). Příručka k provádění výběru metodou sněhové koule - Snowball Sampling. Praha: RVKPP. Hendl, J (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. Hendl, J. (2009). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. Law, M. et al. (1998). Qualitative Review Form Guidelines. Hamilton: McMaster University. Dostupné online na http://www.usc.edu/hsc/ebnet/res/Guidelines.pdf [staženo dne 1. 11. 2010] Martin, P., Bateson, P. (2009). Úvod do teorie a metodologie měření chování. Praha: Portál. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Morgan, D.L. (2001). Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London:Sage Publications. s. 474-475. Pelikán, J. (1998). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. Ptáček, R., Raboch, J. (2010). Určení rozsahu souboru a power analýza v psychiatrickém výzkumu. Čes. a slov. Psychiatr 2010;106(1): 33 -41. Public HealthResource Unit (2006). Critical Appraisal Skills Programme (CASP). Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál. Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál. Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada. Říčan, P. (1977). Úvod do psychometrie. Bratislava: skripta. Seidman. I. (1997). interviewing as qualitative research. Teachers College, Columbia University. Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey.A další dle potřeby? Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Švaříček, R., Šeďová, K. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.
Doporučená literatura
  • Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha.
  • Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha.
  • Hendl, J. (2004). řehled statistických metod zpracování dat. Praha.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha.
  • Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha.
  • Neusar, A., & Charvát, M. a kol. (2012). PhD existence v oboru psychologie v České republice a na Slovensku. Olomouc.
  • Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha.
  • Punch, K.F. (2008). Úspěšný návrh výzkumu. Praha.
  • Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice.
  • Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice.
  • Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha.
  • Urbánek, T., Dneglerová, D., Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr