Náplň předmětu orientuje studenty na klíčové oborové zdroje a navazující samostatné studium soudobých témat oboru. Ve třech blokových výukách je pozornost soustředěna na následující oblasti, včetně teorií a metod: 1. Práce a jednotlivec, pracovní prostředí a. Význam a smysl práce, nezaměstnanost a její dopady. b. Postoje k práci, pracovní motivace a její dynamika, angažovanost. c. Osobnost v práci. d. Pracovní prostředí. e. Pracovní spokojenost, work-life balance, well-being v práci. f. Pracovní zátěž a stres, únava, režim práce a odpočinku. g. Vnitřní výpověď a vyhoření. h. EAP: Employee Assistance Program. i. Bezpečnost a zdraví při práci. j. Ergonomie, HMI (člověk-stroj), psychologie v průmyslu 4.0. k. Autonomní chování prostředí/stroje. 2. Pracovní výkonnost a. Koncepce výkonu a pracovní výkonnosti, pracovní chování, OCB (organizational citizenship behavior) a CWB (counterproductive work behavior). b. Analýza a popis obsahu práce. c. Pracovní způsobilost, kompetenční modely a profesiogramy. d. Individuální prediktory pracovní výkonnosti. e. Výběr, orientace, adaptace a trénink. f. Řízení pracovní výkonnosti. g. Vzdělávání, rozvoj (talent management a self-management) a pracovní kariéra. 3. Práce v organizaci a organizace v práci a. Teorie organizace a organizačního chování. b. Organizace práce. c. Komunikace, emoce a nálady v práci. d. Klima organizace a organizační kultura. e. Poradenská péče o zaměstnance, happiness management. f. Sociálně psychologické aspekty práce, vztahy na pracovišti. g. Sociálně-patologické jevy na pracovišti (včetně mobbing a bossing ve smyslu organizačních a společenských činitelů) 4. Leadership, skupina a tým a. Moc a autorita. b. Teorie leadershipu (osobnostní, chování, alternativní, ). c. Styly řízení a vedení, nové teorie (transakční/transformační/autentický leadership/management 3.0). d. Zrození, efektivita a výsledky leadera. e. Činnosti manažera. f. Motivace pro leadership. g. Řízení vedoucích pracovníků a poradenství (koučink, mentoring). h. Psychologické aspekty podnikání. i. Skupina, její charakteristika, dynamika a vývoj. j. Týmy a virtuální týmy, vývoj a specifika k. Manažerské činnosti specifické pro skupiny - techniky vedení skupin a ovlivňování skupinové dynamiky.
|
-
Armstrong, M. & Stephens, T. (2008). Management a leadership. [Management and leadership].. Praha: Grada.
-
Arnold, J., Silvester, J., Patterson, F., Robertson, I., Cooper, C., & Burnes, B. (2007). Psychologie práce pro manažery a personalisty.. Brno: Computer Press.
-
Ashkanazy, N., Wilderom, C. P. M., & Peterson, M. F. (Eds.). (2010). The Handbook of Organizational Culture and Climate.. Thoasand Oaks: Sage Publications.
-
Bass, B. M. & Bass, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership. Theory, Research, & Managerial Applications (4th ed.).. New York: Free Press.
-
Bedrnová, E. & Nový, I. (2002). Psychologie a sociologie řízení.. Praha: Management Press.
-
Brannick, M. T., Levine E. L. & Morgeson, F. P. (2007). Job and Work Analysis. Methods, research, and Application for Human Resource Management.. London: Sage.
-
Covey, S. R. (2009). Vedení založené na principech.. Praha: Management Press.
-
Edenborough, R. (2005). Assessment methods in recruitment, selection & performance.. London: Kogan Page.
-
Hofstede, G. & Hofstede, G. J. (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli.. Praha: Linde.
-
Hogan, R., Johnson, J. A. & Briggs, S. R. (1997). Handbook of personality psychology.. San Diego: Academic Press.
-
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2010). The psychology of personnel selection.. Cambridge: Cambridge University Press.
-
Kozlowski, S. W. J. (2014). Oxford Handbook of Organizational Psychology.. New York: Oxford University Press.
-
Kubátová, J. & Seitlová, K. (2015). Řízení virtuálních týmů.. Olomouc: VUP.
-
Landy, F. J. & Conte, J. M. (2016). Work in the 21st Century. An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (6th ed.).. Hoboken: Wiley.
-
Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změny.. Praha: Grada.
-
Lukeš, M. & Nový, I. (2005). Psychologie podnikání.. Praha: Management Press.
-
Nelson, D. L. & Quick, J. C. (2008). Understanding of Organizational Behavior (3rd ed.).. Mason: South-Western Cengage Learning.
-
Pauknerová, D. et al. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery.. Praha: Grada.
-
Plamínek, J. (2005). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha: Grada.
-
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B. & Podsakoff, N. P. (2018). The Oxford Handbook of Organizational Citizenship Behavior.. Oxford: Oxford University Press.
-
Senge, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha: Management Press.
-
Senge, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha: Management Press.
-
Schein, E. H. (2010). Organizational Culture and Leadership.. San Francisco: Jossey-Bass.
-
Schmitt, N. (2012). The Oxford Handbook of Personnel Assessment and Selection.. Oxford: Oxford University Press.
-
Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology (2nd ed., Vol. 12).. Hoboken: Wiley.
-
Schneider, B. & Barbera, K. M. (2014). The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture.. New York: Oxford University Press.
-
Šmahaj, J. & Cakirpaloglu, P. (2005). Význam motivace v pojetí osobnosti: teoretický, výzkumný a aplikační rozměr.. Olomouc: VUP.
-
Štikař, J., Rymeš, M., Riegel. K. & Hoskovec, J. (2003). Psychologie ve světě práce.. Praha: Karolinum.
|