Předmět: Psychologie práce a organizace

« Zpět
Název předmětu Psychologie práce a organizace
Kód předmětu PCH/92POB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 20
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kafetsios Konstantinos, prof. Ph.D.
  • Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
  • Sulejmanov Filip, Ph.D.
  • Hypšová Petra, Mgr.
Obsah předmětu
Náplň předmětu orientuje studenty na klíčové oborové zdroje a navazující samostatné studium soudobých témat oboru. Ve třech blokových výukách je pozornost soustředěna na následující oblasti, včetně teorií a metod: 1. Práce a jednotlivec, pracovní prostředí a. Význam a smysl práce, nezaměstnanost a její dopady. b. Postoje k práci, pracovní motivace a její dynamika, angažovanost. c. Osobnost v práci. d. Pracovní prostředí. e. Pracovní spokojenost, work-life balance, well-being v práci. f. Pracovní zátěž a stres, únava, režim práce a odpočinku. g. Vnitřní výpověď a vyhoření. h. EAP: Employee Assistance Program. i. Bezpečnost a zdraví při práci. j. Ergonomie, HMI (člověk-stroj), psychologie v průmyslu 4.0. k. Autonomní chování prostředí/stroje. 2. Pracovní výkonnost a. Koncepce výkonu a pracovní výkonnosti, pracovní chování, OCB (organizational citizenship behavior) a CWB (counterproductive work behavior). b. Analýza a popis obsahu práce. c. Pracovní způsobilost, kompetenční modely a profesiogramy. d. Individuální prediktory pracovní výkonnosti. e. Výběr, orientace, adaptace a trénink. f. Řízení pracovní výkonnosti. g. Vzdělávání, rozvoj (talent management a self-management) a pracovní kariéra. 3. Práce v organizaci a organizace v práci a. Teorie organizace a organizačního chování. b. Organizace práce. c. Komunikace, emoce a nálady v práci. d. Klima organizace a organizační kultura. e. Poradenská péče o zaměstnance, happiness management. f. Sociálně psychologické aspekty práce, vztahy na pracovišti. g. Sociálně-patologické jevy na pracovišti (včetně mobbing a bossing ve smyslu organizačních a společenských činitelů) 4. Leadership, skupina a tým a. Moc a autorita. b. Teorie leadershipu (osobnostní, chování, alternativní, ). c. Styly řízení a vedení, nové teorie (transakční/transformační/autentický leadership/management 3.0). d. Zrození, efektivita a výsledky leadera. e. Činnosti manažera. f. Motivace pro leadership. g. Řízení vedoucích pracovníků a poradenství (koučink, mentoring). h. Psychologické aspekty podnikání. i. Skupina, její charakteristika, dynamika a vývoj. j. Týmy a virtuální týmy, vývoj a specifika k. Manažerské činnosti specifické pro skupiny - techniky vedení skupin a ovlivňování skupinové dynamiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 16 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 410 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem je vytvořit shodnou vstupní úroveň ve znalosti aktuálních témat, teorií a metod psychologie práce a organizace pro studenty doktorského programu bez ohledu na jejich předcházející kvalifikační rámec jako předpoklad pro jejich navazující projektovou činnost. Záměrem je také vybudovat u studentů průběžné sledování relevantních zdrojů odborných informací.

Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

písemná zkouška (test s volbou možností)
Doporučená literatura
  • Armstrong, M. & Stephens, T. (2008). Management a leadership. [Management and leadership].. Praha: Grada.
  • Arnold, J., Silvester, J., Patterson, F., Robertson, I., Cooper, C., & Burnes, B. (2007). Psychologie práce pro manažery a personalisty.. Brno: Computer Press.
  • Ashkanazy, N., Wilderom, C. P. M., & Peterson, M. F. (Eds.). (2010). The Handbook of Organizational Culture and Climate.. Thoasand Oaks: Sage Publications.
  • Bass, B. M. & Bass, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership. Theory, Research, & Managerial Applications (4th ed.).. New York: Free Press.
  • Bedrnová, E. & Nový, I. (2002). Psychologie a sociologie řízení.. Praha: Management Press.
  • Brannick, M. T., Levine E. L. & Morgeson, F. P. (2007). Job and Work Analysis. Methods, research, and Application for Human Resource Management.. London: Sage.
  • Covey, S. R. (2009). Vedení založené na principech.. Praha: Management Press.
  • Edenborough, R. (2005). Assessment methods in recruitment, selection & performance.. London: Kogan Page.
  • Hofstede, G. & Hofstede, G. J. (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli.. Praha: Linde.
  • Hogan, R., Johnson, J. A. & Briggs, S. R. (1997). Handbook of personality psychology.. San Diego: Academic Press.
  • Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2010). The psychology of personnel selection.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kozlowski, S. W. J. (2014). Oxford Handbook of Organizational Psychology.. New York: Oxford University Press.
  • Kubátová, J. & Seitlová, K. (2015). Řízení virtuálních týmů.. Olomouc: VUP.
  • Landy, F. J. & Conte, J. M. (2016). Work in the 21st Century. An Introduction to Industrial and Organizational Psychology (6th ed.).. Hoboken: Wiley.
  • Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změny.. Praha: Grada.
  • Lukeš, M. & Nový, I. (2005). Psychologie podnikání.. Praha: Management Press.
  • Nelson, D. L. & Quick, J. C. (2008). Understanding of Organizational Behavior (3rd ed.).. Mason: South-Western Cengage Learning.
  • Pauknerová, D. et al. (2006). Psychologie pro ekonomy a manažery.. Praha: Grada.
  • Plamínek, J. (2005). Vedení lidí, týmů a firem.. Praha: Grada.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B. & Podsakoff, N. P. (2018). The Oxford Handbook of Organizational Citizenship Behavior.. Oxford: Oxford University Press.
  • Senge, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha: Management Press.
  • Senge, P. M. (2009). Pátá disciplína.. Praha: Management Press.
  • Schein, E. H. (2010). Organizational Culture and Leadership.. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Schmitt, N. (2012). The Oxford Handbook of Personnel Assessment and Selection.. Oxford: Oxford University Press.
  • Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology (2nd ed., Vol. 12).. Hoboken: Wiley.
  • Schneider, B. & Barbera, K. M. (2014). The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture.. New York: Oxford University Press.
  • Šmahaj, J. & Cakirpaloglu, P. (2005). Význam motivace v pojetí osobnosti: teoretický, výzkumný a aplikační rozměr.. Olomouc: VUP.
  • Štikař, J., Rymeš, M., Riegel. K. & Hoskovec, J. (2003). Psychologie ve světě práce.. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr