Předmět: Aplikovaný výzkumný design psychologie organizace

« Zpět
Název předmětu Aplikovaný výzkumný design psychologie organizace
Kód předmětu PCH/92DOB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 24
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cakirpaloglu Panajotis, prof. PhDr. DrSc.
  • Kafetsios Konstantinos, prof. Ph.D.
  • Seitl Martin, PhDr. Ph.D.
  • Sulejmanov Filip, Ph.D.
Obsah předmětu
V průběhu semestru je naplánován jeden blok přednášky/semináře pro všechny studenty, obsahem je diskuse nad projekty studentů, sdílení zkušeností mezi studenty a představení formálních náležitostí závěrečné zprávy projektu. Předmět je dále realizován prostřednictvím individuálních konzultací dle potřeb jednotlivých studentů ve vztahu k jejich projektům. Pro individuální konzultace jsou studentům k dispozici akademici spravující hmotné i nehmotné vybavení laboratoře či poskytují specifické metodologické know-how: - Postupy tvorby dotazníků - Kvalitativní design - SW Atlas.ti - SW SPSS Statistics, Modeler, Amos - SW pro vývoj vlastních testových metod k administraci on-line - SW pro sociomapování - SW HTS5 - 3D tiskárna - Produkční zařízení a skenery - Termovizní kamera - Eyetracker - Foto a video zařízení. - Experimentální vozidlo Osoby odpovědné za zařízení a specifické metodologické know-how jsou uvedené v rámci rozpisu dostupného studentům v interním systému. Doporučena je vazba aplikovaného designu na disertační projekt studenta a na výstupy praxe. Student může uplatnit výstupy z praxe, a v aplikovaném designu využít předmět svého výzkumu realizovaného v rámci základního výzkumu pro disertační práci. Pokud se student rozhodne nevyužít vazby na disertační projekt, zvolí se jeden z následujících scénářů: 1. Scénář: Vývoj intervenčního programu pro rozvoj EQ leaderů a hodnocení jeho účinnosti. 2. Scénář: Vývoj kvalitativní nebo kvantitativní metody pro predikci zrození/efektivity/výstupů leadera. 3. Scénář: Inovativní metody/ techniky pro diagnostiku, analýzu a rozvoj pracovního týmu. 4. Scénář: Intervence proti patologickým psychosociálním faktorům na pracovišti. 5. Scénář: Analýza výskytu sociálně-patologického chování na pracovišti (alternativně zátěže a stresu), vývoj intervenčního programu a hodnocení účinnosti programu. 6. Scénář: Vývoj techniky nebo metody k identifikaci zátěže a/nebo stresu na pracovišti, ověření techniky nebo nástroje. 7. Scénář: Vývoj psychologické intervence ke snížení negativních zdravotních indikátorů v organizaci, ověření účinnosti intervence. 8. Scénář: Analýza psychologických souvislosti komunikace člověk-stroj/člověk-prostředí a autonomního chování stroje/prostředí, vývoj opatření k podpoře pozitivních organizačních výstupů komunikace člověk-stroj.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 500 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 96 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je samostatný vývoj netechnické inovace v oblasti psychologie organizace ze strany studenta. V průběhu předmětu si student osvojuje schopnosti pro komplexní řešení aplikovaného designu, požadované složky projektu jsou analýza, interpretace, návrh inovace/intervence, aplikace, vyhodnocení dopadů inovace/intervence. Cílem je zprostředkovat schopnost pro ucelené použití projektového managementu, vybraných znalostí z psychologie organizace a jejích teoretických zdrojů, statistiky, metodologie, technického a laboratorního zázemí, a soft skills.

Předpoklady
Studijní literatura a hmotné i nehmotné pomůcky vyplývají z individuálního projektu studenta. Jsou stanoveny vyučujícími předmětu dle potřeb studenta (viz osoby odpovědné za zařízení metodologické know-how). Obecně student vychází z literatury pro psychologii organizace.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Ukončení předmětu je realizováno obhajobou závěrečné zprávy projektu před komisí, složené z akademiků a odborníků z praxe. Jako příloha k závěrečné zprávě je vyžadována recenze odpovědného zaměstnance z organizace, kde byla provedena aplikace netechnické inovace.
Doporučená literatura
  • Armstrong, M. & Stephens, T. (2008). Management a leadership. [Management and leadership].. Praha: Grada.
  • Arnold, J., Silvester, J., Patterson, F., Robertson, I., Cooper, C., & Burnes, B. (2007). Psychologie práce pro manažery a personalisty. [Work psychology for managers and HR specialists].. Brno: Computer Press.
  • Ashkanazy, N., Wilderom, C. P. M., & Peterson, M. F. (Eds.). (2010). The Handbook of Organizational Culture and Climate.. Thoasand Oaks: SagePublications.
  • Bass, B. M. & Bass, R. (2008). The Bass Handbook of Leadership. Theory, Research, & Managerial Applications (4th ed.).. New York: Free Press.
  • Hofstede, G. & Hofstede, G. J. (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. [Cultures and Organizations: Software of the Mind].. Praha: Linde.
  • Kozlowski, S. W. J. (2014). Oxford Handbook of Organizational Psychology.. New York: Oxford University Press.
  • Kubátová, J. & Seitlová, K. (2015). Řízení virtuálních týmů. [Management of virtual teams].. Olomouc: VUP.
  • Lukášová, R. (2010). Organizační kultura a její změny. [Organizational culture and its change].. Praha: Grada.
  • Nelson, D. L. & Quick, J. C. (2008). Understanding of Organizational Behavior (3rd ed.).. Mason: South-Western Cengage Learning.
  • Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B. & Podsakoff, N. P. (2018). The Oxford Handbook of Organizational Citizenship Behavior.. Oxford: Oxford University Press.
  • Senge, P. M. (2009). Pátá disciplína. [The Fifth Discipline].. Praha: Management Press.
  • Schein, E. H. (2010). Organizational Culture and Leadership.. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Schmitt, N. W., & Highhouse, S. (2013). Industrial and Organizational Psychology. In I. Weiner, Handbook of Psychology (2nd ed., Vol. 12).. Hoboken: Wiley.
  • Schneider, B. & Barbera, K. M. (2014). The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture.. New York: Oxford University Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr