|
Lecturer(s)
|
-
Lečbych Martin, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
Abstrakt: Workshop se zaměřuje na porozumění tomu, jak se v pracovním prostředí formují vztahy, stres, šikana a vyhoření a jak tyto psychosociální faktory ovlivňují psychické zdraví a celkový well-being zaměstnanců. Propojíme pohledy pracovní, pedagogické a klinické psychologie, abychom ukázali, jak jsou pracovní podmínky a organizační kultura provázány s učením, výkonem a zdravím. V první části představíme základní koncepty a mechanismy vzniku stresu, šikany a syndromu vyhoření. V druhé části se zaměříme na praktické nástroje a metody: ukážeme validované diagnostické nástroje používané v psychologii práce (např. PSS, MBI či NAQ-R) a představíme výsledky vybraných výzkumů. Dále si ukážeme, jak lze na základě výzkumných zjištění navrhovat intervence, vzdělávací programy či digitální aplikace. Součástí workshopu bude také ukázka vývoje digitální intervence CalmAnna - aplikace podporující duševní zdraví a zvládání stresu u zdravotníků. Na tomto příkladu si přiblížíme proces tvorby evidence-based digitálního nástroje: od analýzy psychosociální zátěže a návrhu funkcí, přes prototypování a pilotní testování, až po evaluaci dopadu. Workshop propojuje psychologii, projektové myšlení a přenos poznatků do společnosti. Účastníci si osvojí schopnost nahlížet svůj výzkum jako řešení reálného problému a získají postupy pro přetavení vědeckých poznatků do praxe - ať už formou intervence, metodiky, programu nebo aplikace. Během workshopu tak společně projdeme cestu od myšlenky a teorie, přes metodu, až k dopadu.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Projection (static, dynamic)
- Attendace
- 8 hours per semester
|
|
Learning outcomes
|
Students will acquire professional knowledge and information on the topic. Termín: 17. 12. 2025 Čas: 9:00 - 16:00 Místo: Katedra psychologie FF UP - Vodární 6, Olomouc - učebna 203 Informace pro DSP studenty: primárně určen pro studenty DSP pedagogická a klinické psychologie (nová i stará akreditace DSP) a bude jim započítán do povinností - ve STAGU pod zkratkou: PCH/92AW8 (pokud nepůjde zapsat ve stagu, nechám dle prezenční listiny následně zapsat). Přednášející: Mgr. SimonaDobešová Cakirpaloglu, Ph.D.; RNDr. Marika Svrčková, Ph.D. a Mgr. Hana Owsianková, MBA Abstrakt: Workshop se zaměřuje na porozumění tomu, jak se v pracovním prostředí formují vztahy, stres, šikana a vyhoření a jak tyto psychosociální faktory ovlivňují psychické zdraví a celkový well-being zaměstnanců. Propojíme pohledy pracovní, pedagogické a klinické psychologie, abychom ukázali, jak jsou pracovní podmínky a organizační kultura provázány s učením, výkonem a zdravím. V první části představíme základní koncepty a mechanismy vzniku stresu, šikany a syndromu vyhoření. V druhé části se zaměříme na praktické nástroje a metody: ukážeme validované diagnostické nástroje používané v psychologii práce (např. PSS, MBI či NAQ-R) a představíme výsledky vybraných výzkumů. Dále si ukážeme, jak lze na základě výzkumných zjištění navrhovat intervence, vzdělávací programy či digitální aplikace. Součástí workshopu bude také ukázka vývoje digitální intervence CalmAnna - aplikace podporující duševní zdraví a zvládání stresu u zdravotníků. Na tomto příkladu si přiblížíme proces tvorby evidence-based digitálního nástroje: od analýzy psychosociální zátěže a návrhu funkcí, přes prototypování a pilotní testování, až po evaluaci dopadu. Workshop propojuje psychologii, projektové myšlení a přenos poznatků do společnosti. Účastníci si osvojí schopnost nahlížet svůj výzkum jako řešení reálného problému a získají postupy pro přetavení vědeckých poznatků do praxe - ať už formou intervence, metodiky, programu nebo aplikace. Během workshopu tak společně projdeme cestu od myšlenky a teorie, přes metodu, až k dopadu.
Interest in the topic, topic; willingness to discuss research topics and projects; 100% participation in the workshop.
|
|
Prerequisites
|
Designed for DSP students.
|
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance
Interest in the topic, topic; willingness to discuss research topics and projects; 100% participation in the workshop.
|
|
Recommended literature
|
|