Předmět: Odborný workshop 8

« Zpět
Název předmětu Odborný workshop 8
Kód předmětu PCH/92AW8
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lečbych Martin, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dolejš Martin, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Abstrakt: Workshop se zaměřuje na porozumění tomu, jak se v pracovním prostředí formují vztahy, stres, šikana a vyhoření a jak tyto psychosociální faktory ovlivňují psychické zdraví a celkový well-being zaměstnanců. Propojíme pohledy pracovní, pedagogické a klinické psychologie, abychom ukázali, jak jsou pracovní podmínky a organizační kultura provázány s učením, výkonem a zdravím. V první části představíme základní koncepty a mechanismy vzniku stresu, šikany a syndromu vyhoření. V druhé části se zaměříme na praktické nástroje a metody: ukážeme validované diagnostické nástroje používané v psychologii práce (např. PSS, MBI či NAQ-R) a představíme výsledky vybraných výzkumů. Dále si ukážeme, jak lze na základě výzkumných zjištění navrhovat intervence, vzdělávací programy či digitální aplikace. Součástí workshopu bude také ukázka vývoje digitální intervence CalmAnna - aplikace podporující duševní zdraví a zvládání stresu u zdravotníků. Na tomto příkladu si přiblížíme proces tvorby evidence-based digitálního nástroje: od analýzy psychosociální zátěže a návrhu funkcí, přes prototypování a pilotní testování, až po evaluaci dopadu. Workshop propojuje psychologii, projektové myšlení a přenos poznatků do společnosti. Účastníci si osvojí schopnost nahlížet svůj výzkum jako řešení reálného problému a získají postupy pro přetavení vědeckých poznatků do praxe - ať už formou intervence, metodiky, programu nebo aplikace. Během workshopu tak společně projdeme cestu od myšlenky a teorie, přes metodu, až k dopadu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student získá odborné znalosti a informace z daného tématu. Termín: 17. 12. 2025 Čas: 9:00 - 16:00 Místo: Katedra psychologie FF UP - Vodární 6, Olomouc - učebna 203 Informace pro DSP studenty: primárně určen pro studenty DSP pedagogická a klinické psychologie (nová i stará akreditace DSP) a bude jim započítán do povinností - ve STAGU pod zkratkou: PCH/92AW8 (pokud nepůjde zapsat ve stagu, nechám dle prezenční listiny následně zapsat). Přednášející: Mgr. SimonaDobešová Cakirpaloglu, Ph.D.; RNDr. Marika Svrčková, Ph.D. a Mgr. Hana Owsianková, MBA Abstrakt: Workshop se zaměřuje na porozumění tomu, jak se v pracovním prostředí formují vztahy, stres, šikana a vyhoření a jak tyto psychosociální faktory ovlivňují psychické zdraví a celkový well-being zaměstnanců. Propojíme pohledy pracovní, pedagogické a klinické psychologie, abychom ukázali, jak jsou pracovní podmínky a organizační kultura provázány s učením, výkonem a zdravím. V první části představíme základní koncepty a mechanismy vzniku stresu, šikany a syndromu vyhoření. V druhé části se zaměříme na praktické nástroje a metody: ukážeme validované diagnostické nástroje používané v psychologii práce (např. PSS, MBI či NAQ-R) a představíme výsledky vybraných výzkumů. Dále si ukážeme, jak lze na základě výzkumných zjištění navrhovat intervence, vzdělávací programy či digitální aplikace. Součástí workshopu bude také ukázka vývoje digitální intervence CalmAnna - aplikace podporující duševní zdraví a zvládání stresu u zdravotníků. Na tomto příkladu si přiblížíme proces tvorby evidence-based digitálního nástroje: od analýzy psychosociální zátěže a návrhu funkcí, přes prototypování a pilotní testování, až po evaluaci dopadu. Workshop propojuje psychologii, projektové myšlení a přenos poznatků do společnosti. Účastníci si osvojí schopnost nahlížet svůj výzkum jako řešení reálného problému a získají postupy pro přetavení vědeckých poznatků do praxe - ať už formou intervence, metodiky, programu nebo aplikace. Během workshopu tak společně projdeme cestu od myšlenky a teorie, přes metodu, až k dopadu.
Zájem o problematiku, téma; ochota debatovat o výzkumných tématech a projektech; 100% účast na workshopu.
Předpoklady
Určeno pro studenty DSP.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zájem o problematiku, téma; ochota debatovat o výzkumných tématech a projektech; 100% účast na workshopu.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2025) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2025) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -