Předmět: Klinická neuropsychologie

« Zpět
Název předmětu Klinická neuropsychologie
Kód předmětu PCH/92AP2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
  • Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Orel Miroslav, MUDr. PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Okruhy ke zkoušce z klinické psychologie pro studenty doktorského studijního programu. Kurz je zaměřen na níže uvedené oblasti z nichž budou některé vybrány a vyučovány. obsah předmětu je tvořen: 1. Neurobiologie duševních poruch 2. Neuropsychologické domény a jejich vyšetření, neuropsychologická a klinicko psychologická diagnostika 3. Klinická neuropsychologie neurokognitivních poruch 4. Klinická neuropsychologie cévních mozkových příhod a mozkových traumat 5. Klinická neuropsychologie řečových poruch 6. Klinická neuropsychologie u epilepsie 7. Klinická neuropsychologie u roztroušené sklérozy 8. Klinická neuropsychologie schizofrenního onemocnění 9. Klinická neuropsychologie afektivních poruch 10. Klinická neuropsychologie a závislost na návykových látkách, 11. Možnosti neuropsychologické rehabilitace, výzkumy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Příprava na zkoušku - 125 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 100 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět bude podrobněji zaměřen na prohloubení znalostí v oblasti neuroanatomie, neurofyziologie, neuropatologie a zobrazovacích metod. Dále bude zaměřený na získání hlubších znalostí v neuropsychologické (klinicko-psychologické) diagnostice v okruhu vybraných neurologických a duševních poruch s přesahem do neurorehabilitačních možností. V oblasti neuropsychologické diagnostiky bude kladen důraz na znalost psychometrických charakteristik diagnostických testů a jejich specificitu a senzitivitu, dále bude kladen důraz na výzkumy těchto metod vč. neurorehabilitačních přístupů a jejich převoditelnost do praktického klinického užívání. Témata: 1. Anatomie a neurofyziologie mozku v kontextu klinické neuropsychologie. 2. Zobrazovací metody mozku 3. Neuropatologie 4. Neuropsychologické domény a jejich vyšetření, neuropsychologická a klinicko-psychologická diagnostika 5. Klinická neuropsychologie neurokognitivních poruch 6. Klinická neuropsychologie cévních mozkových příhod a mozkových traumat 7. Klinická neuropsychologie řečových poruch 8. Klinická neuropsychologie u epilepsie 9. Klinická neuropsychologie u roztroušené sklerózy 10. Klinická neuropsychologie schizofrenního onemocnění 11. Klinická neuropsychologie afektivních poruch 12. Klinická neuropsychologie a závislost na návykových látkách, 13. Možnosti neuropsychologické rehabilitace, výzkumy, neuropsychoterapie, aplikace do praxe
- Student se umí kvalitně orientovat v systému klasifikace duševních poruch. - Student umí kvalitně srovnat klasifikační systémy MKN-10 a DSM-IV. - Student umí kvalitně popsat a vysvětlit principy neuropsychologických psychodiagnostických metod - Student se dokáže orientovat v problematice integrace dat z klinicko-psychologického vyšetření. Zná limity jednotlivých metod (anamnéza, rozhovor, projektivní techniky, dotazníky).
Předpoklady
Ukončené Mgr. studium psychologie nebo ekvivaletního oboru. Student doktorského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

1) Studium jednotlivých témat klinické psychologie dle sylabu. 2) Účast na přednáškách k vybraným tématům. 3) Ústní zkouška založená na prezentaci neuropsychologického vyšetření či výsledků neurorehabilitace. Přednášky k vybraným tématům DSP Klinická neuropsychologie LS 2023/2024: Pokud není uvedeno jinak, výuka se bude konat v pracovně jednotlivých přednášejících. a1) Klinická neuropsychologie I (MUDr. PhDr. Miroslav Orel, Ph.D.) místnost 3.19. Termín:10.3.2025 od 13:00 - 15:30 hod. Téma: Repetitorium neuronanatomie v kontextu neurologických poruch (CMP, RS, ALS) a2) Klinická neuropsychologie II. (doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D.). místnost 3.09 Termín: 17.3.2025 od 8:00 hod. Téma: Klinická neuropsychologie termín zkoušky: komisionální zkouška proběhne dne 5.5.2025 od 8:30 hod v pracovně 3.09 (doc. Procházka)
Doporučená literatura
  • Baštecká, B. a kol. (2003). Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál..
  • Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál..
  • Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2016). Counseling and psychotherapy: Theories and interventions. John Wiley & Sons..
  • Cozolino, L. (2017). The neuroscience of psychotherapy: Healing the social brain. WW Norton & Company..
  • DSM-5. DSM-5.
  • Grawe, K. (2017). Neuropsychotherapy: How the neurosciences inform effective psychotherapy. New York: Routledge..
  • Heben, N., & Milberg, W. (2009). Essentials of neuropsychological assessment. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons..
  • Heretik, A., Heretik, A. jr. a kol. (2007). Klinická psychológia. Nové zámky: Psychoprof.
  • Höschl, C., Libiger, J., Švestka, J. (2004). Psychiatrie. Praha: Tigis..
  • Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. 3. vyd. Praha: Galén..
  • Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. 5. vyd. Praha: Portál..
  • Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada..
  • Kulišťák, P. a kol. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Karolinum.
  • Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2010). Dětská psychoterapie. 3. vyd. Praha: Portál..
  • Lezak, M. D. et al. (2012). Neuropsychological assessment. (5th ed.) New York: Oxford University Press..
  • Matějček, Z. (2007). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H&H..
  • MKN-10. MKN-10.
  • Orel, M. a kol. (2016). Psychopatologie. Nauka o nemocech duše. Praha: Grada..
  • Papežová, H. (2010). Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Praha: Grada..
  • Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada..
  • Říčan, P., Krejčířová, D. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada..
  • Smolík, P. (2002). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf..
  • Sobotková, I., Očenášková, V. (2013). Pěstounská péče očima dospělých, kteří v ní vyrostli: trendy vs. zkušenosti. Olomouc: UP..
  • Svoboda, M., ed. (2006). Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál..
  • Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál..
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál..
  • Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -