Předmět: Vybrané otázky z psychoterapie

« Zpět
Název předmětu Vybrané otázky z psychoterapie
Kód předmětu PCH/92AD2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Okruhy ke zkoušce z psychoterapie pro studenty doktorského studijního programu. Požadavky ke zkoušce: Rozpracování a prezentace vybraného terapeutického směru, či přístupu, metody s oporou o provedené výzkumy účinnosti, zhodnocení metodologie výzkumu, limity, apod. Okruhy ke zkoušce_ jsou níže uvedené oblasti z nichž budou některé vybrány a vyučovány. Obsah zkoušky je tvořen: 1. Účinné faktory psychoterapie (racionální, emoční, akční, obecné, specifické, alternativní), indikace psychoterapie (obecná, specifická, průběhová), psychoterapeutický rozhovor. Výzkum výsledků a výzkum procesu terapie. 2. Terapie zaměřená na člověka, přístup C. R. Rogerse. 3. Existenciální psychoterapie, daseinsanalýza, logoterapie. 4. Kognitivní a kognitivně-behaviorální terapie 5. Kognitivně dynamické přístupy schématerapie a terapie emočních schémat 6. Gestalt terapie 7. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí. 8. Hypnoterapie a využití sugesce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 200 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět vybrané otázky psychoterapie bude podrobněji zaměřen na vybranou oblast jednotlivých psychoterapeutických systémů, účinných faktorů v psychoterapii a problematiky výzkumu v psychoterapii. Těžištěm výuky bude teoreticko-praktické zaměření. Následně budou diskutovat nad možnostmi jejich výzkumů, ověření, kritiky, včetně metodologických otázek rozšíření stavu poznání v oblasti psychoterapie. Obecné okruhy: Obecné teorie v psychoterapii (psychoanalýza, dynamická psychoterapie, humanistická a existenciální psychoterapie, kognitivně-behaviorální terapie, rodinná terapie...). Principy neuropsychoterapie. Hypnoterapie a využití sugescí. Volba skupinové a individuální terapie. Indikace pro psychoterapii. Obecné, specifické a alternativní účinné faktory psychoterapie. Psychoterapeutický rozhovor. Speciální psychoterapie u anxiózních poruch, psychosomatických potíží, posttraumatické stresové poruchy, poruch chování, závislostí, manželských a rodinných problémů. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí. Specifika psychoterapie dětí a dospívajících. Využití terapie hrou, expresivních technik, cílené činnosti. Metodologie výzkumu v psychoterapii (proměnné v psychoterapii, problémy ve výzkumu v psychoterapii).
- Student prohloubí své znalosti v oblasti psychoterapeutických směrů se zaměřením na metody psychoterapie. - Student se bude orientovat v problematice výzkumu v psychoterapii. Umí navrhnout výzkumný projekt v psychoterapii. Má znalosti metodologické problematiky výzkumu v psychoterapii.
Předpoklady
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku. Zkouška se skládá v podrobném představení a vědeckého zhodnocení zahraničního výzkumu v oblasti psychoterapie. Přednášky k vybraným tématům DSP psychoterapie, LS 2023/2024: Pokud není uvedeno jinak, výuka se bude konat v pracovně jednotlivých přednášejících. a1) Vybrané otázky z psychoterapie . (doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D.). místnost 3.09 Termín: 18.3.2025 od 8:00 hod Téma: Psychoterapie termín zkoušky: komisionální zkouška proběhne dne 5.5.2025 od 9:30 v pracovně 3.09 (doc. Procházka)
Doporučená literatura
  • Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
  • Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
  • Mareš,J.,Křivohlavý,J. (1995). Komunikace ve škole. Brno:MU.
  • Pokorná,V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
  • Průcha,J. (2011). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  • Říčan,P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
  • Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -