Vyučující
|
-
Procházka Roman, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Obereignerů Radko, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Okruhy ke zkoušce z psychoterapie pro studenty doktorského studijního programu. Požadavky ke zkoušce: Rozpracování a prezentace vybraného terapeutického směru, či přístupu, metody s oporou o provedené výzkumy účinnosti, zhodnocení metodologie výzkumu, limity, apod. Okruhy ke zkoušce_ jsou níže uvedené oblasti z nichž budou některé vybrány a vyučovány. Obsah zkoušky je tvořen: 1. Účinné faktory psychoterapie (racionální, emoční, akční, obecné, specifické, alternativní), indikace psychoterapie (obecná, specifická, průběhová), psychoterapeutický rozhovor. Výzkum výsledků a výzkum procesu terapie. 2. Terapie zaměřená na člověka, přístup C. R. Rogerse. 3. Existenciální psychoterapie, daseinsanalýza, logoterapie. 4. Kognitivní a kognitivně-behaviorální terapie 5. Kognitivně dynamické přístupy schématerapie a terapie emočních schémat 6. Gestalt terapie 7. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí. 8. Hypnoterapie a využití sugesce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 200 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět vybrané otázky psychoterapie bude podrobněji zaměřen na vybranou oblast jednotlivých psychoterapeutických systémů, účinných faktorů v psychoterapii a problematiky výzkumu v psychoterapii. Těžištěm výuky bude teoreticko-praktické zaměření. Následně budou diskutovat nad možnostmi jejich výzkumů, ověření, kritiky, včetně metodologických otázek rozšíření stavu poznání v oblasti psychoterapie. Obecné okruhy: Obecné teorie v psychoterapii (psychoanalýza, dynamická psychoterapie, humanistická a existenciální psychoterapie, kognitivně-behaviorální terapie, rodinná terapie...). Principy neuropsychoterapie. Hypnoterapie a využití sugescí. Volba skupinové a individuální terapie. Indikace pro psychoterapii. Obecné, specifické a alternativní účinné faktory psychoterapie. Psychoterapeutický rozhovor. Speciální psychoterapie u anxiózních poruch, psychosomatických potíží, posttraumatické stresové poruchy, poruch chování, závislostí, manželských a rodinných problémů. Rodinná terapie, systémové a systemické pojetí. Specifika psychoterapie dětí a dospívajících. Využití terapie hrou, expresivních technik, cílené činnosti. Metodologie výzkumu v psychoterapii (proměnné v psychoterapii, problémy ve výzkumu v psychoterapii).
- Student prohloubí své znalosti v oblasti psychoterapeutických směrů se zaměřením na metody psychoterapie. - Student se bude orientovat v problematice výzkumu v psychoterapii. Umí navrhnout výzkumný projekt v psychoterapii. Má znalosti metodologické problematiky výzkumu v psychoterapii.
|
Předpoklady
|
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku. Zkouška se skládá v podrobném představení a vědeckého zhodnocení zahraničního výzkumu v oblasti psychoterapie. Přednášky k vybraným tématům DSP psychoterapie, LS 2023/2024: Pokud není uvedeno jinak, výuka se bude konat v pracovně jednotlivých přednášejících. a1) Vybrané otázky z psychoterapie . (doc. PhDr. Mgr. Roman Procházka, Ph.D.). místnost 3.09 Termín: 18.3.2025 od 8:00 hod Téma: Psychoterapie termín zkoušky: komisionální zkouška proběhne dne 5.5.2025 od 9:30 v pracovně 3.09 (doc. Procházka)
|
Doporučená literatura
|
-
Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
-
Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
-
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.
-
Mareš,J.,Křivohlavý,J. (1995). Komunikace ve škole. Brno:MU.
-
Pokorná,V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál.
-
Průcha,J. (2011). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
-
Říčan,P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.
-
Thorová,K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
|