Předmět: Teorie a praxe vzdělávání dospělých

« Zpět
Název předmětu Teorie a praxe vzdělávání dospělých
Kód předmětu PCH/92AD1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata "Celoživotní učení a vzdělávání dospělých, rozvoj lidských zdrojů. Dospělý jako účastník formálního i neformálního vzdělávání a informálního učení. Psychologické a další faktory determinující vzdělávání a učení dospělých. Motivace a bariéry ve vzdělávání a v učení. Vzdělavatel dospělých, jeho kompetence profesní a osobní. "Vybrané teorie vztahující se ke vzdělávání (teorie akademické, kognitivně psychologické, personalistické, sociální, sociokognitivní, spiritualistické, technologické atd.). Významní myslitelé a jejich koncepty vzdělávání dospělých (Lindeman, Knowles, Jarvis, Freire, Mezirow, Illeris, Brookfield aj). "Kulturně-sociální, ekonomické, demografické aj. trendy ve vzdělávání; neoliberalismus; výzvy a dopady do vzdělávacích systémů. Vzdělávací strategie Evropské unie jako kontext vzdělávací politiky ČR. Mezinárodní organizace působící v oblasti vzdělávání (aktivity UNESCO, OECD aj.; iniciativa EPALE aj.). Koncepční dokumenty české vzdělávací politiky. Synchronní a diachronní kontext současné české vzdělávací politiky. " Koncepce kvality vyučování jako procesu; interakce, individualizace a diferenciace, vzdělávací potřeby a jejich analýza, role zpětné vazby apod. Transformace učiva a didaktická analýza učiva (nároky kladené na učebnice a na jiná edukační média). Kurikulum a proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu. Hodnocení a evaluace: role, modely, metody. Etická dimenze vzdělávání a evaluace a hodnocení výsledků vzdělávání. " Kvalita a efektivita ve vzdělávání. Zajišťování kvality vybraných vzdělávacích systémů a vzdělávacích institucí. Uznávání kvalifikací. Národní i mezinárodní výzkumy výuky, formálního a neformálního vzdělávání a učení dospělých (IEA, OECD; EURYDICE aj.).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
  • Účast na výuce - 50 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 200 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je, aby studenti byli schopni objasnit principy a faktory ovlivňující vzdělávání a učení dospělých v různých souvislostech na národní i mezinárodní úrovni. Předestřít ucelený náhled na problematiku kvality a efektivity vzdělávání dospělých v širším kontextu společenské reality a v rámci kvality konkrétní výuky. Podrobněji analyzovat vybraný aspekt vzdělávání dospělých (v závislosti na řešené disertační práci) v různých kontextech a souvislostech vzdělávání dospělých a argumentačně jej podpořit a kriticky zhodnotit.
- Znalost soudobých koncepcí, jejich edukačních psychologických aspektů u vzdělávání, učení a vyučování - Znalost statusu a pozice učitele, jeho obsahu práce, role při řízení třídy, školy a vzdělávacího systému
Předpoklady
- ukončené magisterské studium psychologie - přijetí do doktorského studijního programu v interní či kombinované formě Předmět se zaměřuje se na schopnost studentů kriticky se zamýšlet nad tématy, které jsou relevantní pro celoživotní vzdělávání s akcentem na současné trendy vzdělávání dospělých u nás i v zahraničí. Východiskem je četba především odborných publikací a výzkumných zjištění z oblasti vzdělávání dospělých, které postihují proměnu odborného diskursu na mezinárodní i národní úrovni.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Účast na seminářích, prokázání znalostí, porozumění a dovednosti aplikace získaných poznatků, příprava na zkoušku. zkouška: ústní obhajoba studentem vypracované eseje (10 - 15 NS s oporou o odborné zdroje) vztahující se k vybranému aspektu z oblasti vzdělávání dospělých souvisejícího s řešenou disertační prací.
Doporučená literatura
  • Belanger. (2011). Theories in adult learning and education.
  • Bertrand.Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
  • Čáp, J., Mareš, J. (2011). Psychologie pro učitele. Praha.
  • Fontana,D. (2011). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  • Illeris, K. (2009). Contemporary Theories of Learning.
  • JANÍK, T. a kol. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje.. Brno: MU.
  • Mareš,J.,Křivohlavý,J. (1995). Komunikace ve škole. Brno:MU.
  • Říčan,P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Klinická a pedagogická psychologie (2020) Kategorie: Obory z oblasti psychologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -